نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

اخذ مجوز رشته علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه رازی

اخذ مجوز رشته علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه رازی


دکتر محمود مرادی عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه از راه اندازی رشته علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

 

وی در خصوص اهمیت و ضرورت راه اندازی این رشته اظهار داشت: در شرایط کنونی با توجه به رشد روزافزون علوم نوین و ضرورت دسترسی همگان به جدید ترین تحقیقات علمی در حوزه‌های مختلف دانش و سیاست‌گذاری علمی و پژوهشی و حتی بودجه‌ریزی در پژوهش و حوزه‌های تولید علم، علم سنجی یکی از ضروریات جامعه علمی به حساب می‌آید که این کار در برگیرنده ارزیابی دقیق کمی پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های مختلف و بنیادین است. تا اینکه پژوهشگران، اساتید و دانشجویان با رصد جدیدترین تحقیقات صورت گرفته بتوانند گامی رو به جلو در راستای تولید علم بردارند.

 

وی افزود: در استان کرمانشاه و در دانشگاه رازی کرمانشاه این گرایش وجود نداشت، همانطوریکه عنوان شد در سطح استان و در دانشگاه رازی کرمانشاه با وجود پژوهشگران، اساتید توانا و به طور کلی دانشمندان اهل علم و فضیلت و سبقه علمی در استان و اینکه دانشگاه رازی جزو دانشگاه‌های مادر و برتر در ایران می‌باشد، از این رو ضروری است که جامعه علمی ما از وضعیت علمی استان، کشوور و جهان و سنجش و ارزیابی بر روی آن اطلاع داشته باشند که این مهم با وجود گرایش علم سنجی در دانشگاه رازی کرمانشاه تا حدود زیادی محقق خواهد شد.

 

دکتر مرادی بیان کرد: از طرف دیگر ما در سطح استان کرمانشاه دارای موسسات آموزشی و علمی پژوهشی و فناوری زیادی هستیم که همه آن‌ها نیازمند ارزیابی و سنجش کمی و کیفی و سیاست‌گذاری علمی زمینه‌های علمی موسسات تحت امر خود هستند، ما تاکنون در دانشگاه رازی حوزه و یا رشته‌ای تخصصی نداشته‌ایم که این مهم را انجام دهد، اما با تاسیس این گرایش در دانشگاه رازی موسسات مذکور می‌توانند از توانایی دانش آموختگان و متخصصان این رشته برای ارزیابی و سنجش کمی و کیفی تولیدات علمی و پژوهشی و فناوری خود استفاده کنند. اکنون در تمام دانشگاه‌ها و موسسات علمی و آموزشی تحت نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های علوم پزشکی زیرنظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دفتر علم سنجی ایجاد شده است، تا اینکه بتوانند در جهت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری علمی و پژوهشی موسسات موثر باشند، بنابراین تربیت متخصص برای تصدی این مسئولیت لازم و ضروری است.

 

بازار کار رشته علم سنجی

 

وی در خصوص نیازسنجی و بازار کار رشته علم سنجی گفت: هدف از ایجاد رشته علم سنجی به خصوص دوره کارشناسی ارشد تربیت متخصصانی است که با توجه به اطلاعات تخصصی علم سنجی قادر باشند در راستای برنامه ریزی و سیاست گذاری علمی و پژوهشی، اطلاعات لازم را در اختیار دست اندرکاران، تصمیم گیرندگان، و برنامه ریزان قرار دهند، علاوه بر آن، فرآیند علم و فناوری جامعه را به طور مستمر و مداوم مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند و امکان مقایسه این وضعیت را با سایر کشورهای دیگر در دسترس قرار دهند، بنابراین به نظر می‌رسد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و فناوری در استان شرایط مناسب و جذابی برای جذب دانشجو از نظر شغلی و بازار کار در سطح استان و کشور فراهم می‌باشد، بنابراین با توجه به این شرایط جهت جذب دانشجو و امکان جذب دانشجو برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه رازی وجود دارد.

 

عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی افزود: از آنجایی که اکثر سازمان‌ها، موسسات علمی و آموزشی در سطح استان نیازمند رصد حوزه‌های آموزشی، علمی و پژوهشی و فناوری خود در سطح استان و کشور هستند، لازم است که به جذب فارغ‌التحصیلان این رشته بپردازند. موسسات علمی و آموزشی نیز از این جهت مشتاق هستند از متخصصان این رشته که در دانشگاه‌های ما نوپا هستند استفاده کنند. بنابراین با توجه به نوپا بودن این رشته و ضرورت‌های کاری آن جذب فارغ التحصیلان این رشته در جامعه بسیار خوب است.

 

دکتر مرادی گرایش علم سنجی را از گرایش‌های رشته علم اطلاعات و دانش شناسی عنوان کرد و گفت: این گرایش برای اولین بار در دانشگاه رازی کرمانشاه تاسیس می‌شود. زمانیکه اینجانب معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اجتماعی بودم و حتی قبل از آن که مدیر گروه بودم متوجه ضرورت این گرایش در دانشگاه رازی و در استان کرمانشاه در گروه شدیم که نامه نگاری و پیگیرهایی صورت گرفت، اما بعدها به طور جدی از طریق دانشکده، دانشگاه و وزارت علوم پیگیر آن شدم و در نهایت با ترغیب و پیگیری‌های مستمر مسئولان معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه موفق به دریافت مجوز قطعی آن برای دانشگاه رازی و برای گروه علم اطلاعات و دانش شناسی شدیم. در سطح کشور و در موسسات علمی و آموزشی این گرایش که جزو رشته علم اطلاعات و دانش شناسی می‌باشد در دانشگاه‌های تهران، شیراز، شاهد، یزد و اکنون در دانشگاه رازی کرمانشاه تدریس می‌شود.

 

ظرفیت تدریس رشته علم سنجی در دانشگاه رازی

 

وی در خصوص ظرفیت تدریس این رشته در دانشگاه از حیث نیروی انسانی و امکانات بیان کرد: گرایش علم سنجی جزو رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. در حوزه علم اطلاعات دروس به گونه‌ای است که همکاران قادرند اکثر دروس این رشته را به نحو شایسته‌ای تدریس کنند و به تربیت نیروی متخصصان این رشته بپردازند، البته بعضی از همکاران در زمینه علم سنجی مقالاتی دارند و پایان نامه‌هایی را راهنمایی و مشاوره کرده‌اند که مهارت بیشتری دارند و می‌توانند دروس تخصصی علم سنجی را ارائه نمایند. از طرف دیگر از همکاران گروه آمار دانشگاه در توجیه دریافت مجوز گرایش علم سنجی استفاده کردیم و امیدوارم بتوانیم در تدریس، راهنمایی و مشاوره پایان نامه‌ها از این همکاران بهره‌مند شویم، همچنین همکاران توانایی در خارج از دانشگاه داریم و می‌توانیم از ظرفیت این بزرگواران در تدریس، راهنمایی و مشاوره برای پایان نامه‌ها بهره بگیریم.

 

دکتر مرادی افزود: از نظر امکانات می‌توان گفت که در سطح شهرستان کرمانشاه، کتابخانه‌های عمومی، خصوصی و دانشگاهی مناسبی وجود دارد که می‌توانند به دانشجویان این حوزه کمک کنند. از حیث امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای استفاده دانشجویان این حوزه در دانشکده دو کارگاه پیشتر فراهم شده است. به ویژه اینکه برای دانشجویان این رشته نیازمند نرم‌افزارهای خاصی مانند: هیست سایت، سایت اسپیس، پاژک و... هستیم که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده و قابل دسترس می‌باشند. مساله مهم این است که معاونت‌های پژوهشی به ویژه دفاتر علم سنجی در دانشگاه‌های سطح استان می‌توانند فضای بسیار خوبی برای کسب مهارت آموزی دانشجویان و متخصصان این بخش باشند و از طرف دیگر دانشجویان علم سنجی نیز می‌توانند به این موسسات و مراکز و دفاتر کمک بسیار زیای بکنند.

 

وی یادآور شد: اکنون ما در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دوره کارشناسی، و دو گرایش کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات و علم سنجی داریم. امیدوارم بتوانیم با پشتوانه همکاران گروه گرایش اقتصاد اطلاعات در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین دوره دکتری مدیریت اطلاعات را تاسیس نماییم. از آنجاییکه رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان یک رشته خدمات‌رسان و زیرساختی مطرح است می‌تواند کمک بسیار زیادی به جامعه ارئه نماید لذا از مسئولین و دست اندرکاران تقاضا دارم درجهت پیشبرد و شکوفایی آن و گرایش‌های تاسیس شده در دانشگاه بیش از پیش کوشش نمایند. در ضمن برخود لازم می‌دانم از همکاران ارجمند گروه و همچنین کارشناس محترم گروه که کمک شایانی در این زمینه انجام داده‌اند سپاس‌گزاری و قدردانی کنم و در پایان این موفقیت را به مسئولین محترم دانشگاه و جامعه علمی دانشگاهی تبریک می‌گوییم.