نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و کرونا

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و کرونا


عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد. عامل ابتلا به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ایی مثل دیابت و بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است. کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین C و A وو تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

 

با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌های حاوی ویتامینمثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامینمثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ایی از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند. به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا ۲ عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند. هویج و کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامینهستند. به طورکلی  به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه  ۳ واحد از گروه سبزی‌ها ( بجز سبزی‌های نشاسته‌ایی ) و حداقل ۲ واحد میوه توصیه شود.

 

کودکان زیر ۵ سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات زیر را رعایت نمایند.

 

- هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند

 

- از هویج و کدوحلوایی و شلغم و لبو در غذاهای روزانه استفاده شود

 

- مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می‌شود

 

- از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود

 

- استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است

 

- کمبود ریز مغذی‌هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. از منابع غذایی این ۲ ریز مغذی مثل حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی‌های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود

 

- از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده ( مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو، کباب‌هایی که مغزپخت نشده‌اند ) خودداری شود

 

- از خوردن غذا و مایعات در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خوداری شود

 

- در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید

 

- از جوانه‌های گندم، ماش و شبدر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید

 

- از میوه‌های حاوی انتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت و... استفاده کنید

 

- روزانه از جوشانده آویشن و پونه کوهی برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید

 

به خاطر داشته باشید رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله  ویروس کرونا دارد.

 

 

 

منبع: دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی