نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

نشست «کنکور و آینده شغلی و ارتباط آن با هم» در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد

نشست «کنکور و آینده شغلی و ارتباط آن با هم» در دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد


به گزارش روابط عمومی ، نشست کنکور و آینده شغلی و ارتباط آن با هم دوم مهر ماه ۱۳۹۹ در دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی برگزار شد.

در این همایش دکتر محسن گل محمدیان عضو هیات علمی گروه مشاوره دانشگاه رازی اظهار داشت: انتخاب رشته یکی از سرنوشت‌ساز ترین انتخاب‌های زندگی هر فرد در کنار انتخاب شغل و انتخاب همسر است که باید مبتنی بر یک اصول آگاهانه و استدلال منطقی باشد.

 

 

وی افزود: انتخاب شغل براساس شناخت فرد و شناخت شغل تطبیق و سازش بین این دو است که فرد می‌تواند در انتخاب شغل موفق باشد و شرایط و کارآمدی بهتری را داشته باشد. والدین عزیز هیچ وقت آرزوهای شخصی خود را به فرزندانشان تحمیل نکنند.

دکتر گل محمدیان گفت: هر فردی بهترین متخصص در مورد خودش است ما وظیفه داریم به دانش آموزان اطلاعات دهیم آگاهی دهیم دورنمای مشاغل را برایشان تعریف کنیم ولی نمی‌توانیم به جای آنها تصمیم بگیرم، آنها باید یاد بگیرند تصمیم‌های عاقلانه و منطقی بگیرند.

وی گفت: مساله دیگر کسب مشاوره از متخصصین در خصوص انتخاب رشته و شغل از جمله رشته‌های مشاوره و کارآفرینی است، انتخاب رشته و انتخاب شغل یک انتخابی است که همه افراد می‌توانند با کسب اطلاعات انتخاب‌های عاقلانه، منطقی، آگاهانه و مسئولانه داشته باشند.

در ادامه دکتر سهراب دل انگیزان رئیس دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی اظهار داشت: انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب همسر و انتخاب شغل سه انتخاب اساسی در زندگی افراد هستند و در کنار اینها انتخاب مکان زندگی نیز مهم است، اما اساسی‌ترین انتخاب، انتخاب رشته، شغل و انتخاب همسر است.

 

 

وی گفت: عوامل زیادی می‌تواند بر اینها موثر باشند و نگاه‌های مختلفی وجود دارد، خیلی‌ها می‌گویند انتخاب شغل با انتخاب همسر نمی‌تواند یکسان باشد یک جور نیستند بعضی‌ها کسانی را انتخاب می کنند که از نظر شغلی با هم سازگار باشند مثلا همکار انتخاب می‌کنند یا برعکس.

دکتر دل انگیزان افزود: اصلی ترین ظرفیت هر انتخابی را علاقه می‌دانم و این علاقه است که همه را به وجود می‌آورد حتی در زمینه‌های مهارتی که در انتخاب شغل یا انتخاب رشته‌های کارآفرینی مطرح می‌شود می‌گوییم شما مهارت داری یا علاقه داری.

وی اظهار داشت: این روزها که بحث انتخاب رشته دانش آموزان را داریم اولین کاری که خانواده‌ها باید انجام دهند توجه به ظرفیت و کشش درونی دانش آموز است نه علاقه‌ها و آرزوهایی که خود والدین به آنها نرسیده‌اند و می‌خواهند فرزندشان به آن برسد. بسیاری از فرزندان جوان ما قدرت تصمیم‌گیری ندارند باید فضایی ایجاد کنیم که فرزندان علاقه‌شان را بیان کنند و بعد آرمان‌هایشان را در چارچوب این علاقه بسازد، بعد ما به او کمک کنیم که در راستای این علاقه و آرمان‌های واقعی قدم بردارد، حرکت کند و به جای مشخصی برسد.

دکتر دل‌انگیزان افزود: واقعیت این است که دانش آموزان اطلاعی از رشته‌های تحصیلی و شغل ندارند اگر هم داشته باشند خانواده‌ها اطلاعی از شغل و رشته تحصیلی و درآمدها ندارند اگر ما اطلاعات لازم را به آنها ارائه دهیم خانواده و دانش آموز هر دو آگاهانه انتخاب می‌کنند.

در ادامه دکتر بیژن رضایی عضو هیات علمی گروه کارآفرینی دانشگاه رازی اظهار داشت: انتخاب رشته، کنکور و آینده شغلی یک مسیر بسیار مهم است که همه ما با آن مواجه بوده و هستیم. بحث مهمی در خصوص انتخاب رشته کنکور وجود دارد و اینکه فرد از همان دوران ابتدایی مسیر اشتباه را رفته است.

 

 

وی گفت: در گذشته می‌گفتیم که فرد باهوش است یا کم هوش ولی امروز  چنین چیزی مطرح نیست و هوش‌های هشتگانه و حتی یازده‌گانه و سیزده‌گانه مطرح شده و هر فرد در یک زمینه‌ای باهوش است و ما نمی‌توانیم مشخص کنیم این فرد باهوش است یا کم هوش است.

دکتر رضایی افزود: امروز کمتر از یک درصد از افراد در سازمان‌های دولتی استخدام می‌شوند، موفقیت از طریق کنکور  و علاقه به دست آمده اما همیشه افراد موفق افرادی نیستند که وارد دانشگاه شده اند.

وی بیان داشت: یکی از موارد مهم عدم آشنایی با رشته‌های دانشگاهی است خیلی از افراد به دانشگاه رفتند مدرک گرفتند و طول کشید تا علاقه مند به رشته شدند و هیچ آشنایی به رشته دانشگاهیمان نداشتیم که این رویه در این دنیای امروز که فناوری اطلاعات حرف اول را می‌زند، خوب نیست.

دکتر رضایی افزود: استعدادیابی و کشف هوش افراد در مدارس وظیفه نظام آموزش و پرورش است اما آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. در مجموع استعدادیابی، مدیریت هوش در دوران ابتدایی و راهنمایی و آشنایی با رشته‌های دانشگاهی در موفقیت آینده شغلی افراد موثر است.

در ادامه دکتر یوسف محمدی‌فر عضو هیات علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی اظهار داشت: ۱۶ تا ۱۷ درصد از استخدام‌ها مربوط به بخش دولتی است. گرایش افراد در کرمانشاه و استان‌های غرب به خاطر سنتی بودن بیشتر به استخدام‌های دولتی است. ۹۵ در صد از جوانان شانسی در استخدام دولتی نخواهند داشت و محدودیت استخدام های دولتی را داریم.

 

 

وی گفت: چهار روش برای اشتغال جوانان وجود دارد، کارمندی را دنبال کنند، خویش فرما باشند و فرد برای خودش کسب و کار راه بیندازد، با کارآفرینی و کارفرمایی یک مجموعه‌ای را تاسیس کنند و سرمایه‌گذاری کنند.

دکتر محمدی فر افزود: تب مدرک گرایی در جامعه ما بالاست بر خلاف اروپا و آمریکا میل به اخذ مدرک در جامعه ما زیاد است که این رویه اخیرا کمتر شده است. این ملاحظه را باید داشته باشیم که هیچ نسخه واحدی را نمی‌توانیم برای تمام متقاضیان کنکور داشته باشیم بلکه به فراخور افراد باید نسخه خود را استخراج کنند.

وی افزود: در بحث انتخاب رشته باید به این عناصری توجه کرد: در بحث علاقه و تعلق خاطر فرد به آن رشته و تلاش هر فرد در زمینه مورد نظر، بخشی از موفقیت نه ناشی از هوش بلکه ناشی از تلاش است در خیلی از کشورها ضریب هوشی را اندازه گیری نمی‌کنند.

دکتر محمدی فر افزود: تخصص و تعهد به مسیری که انتخاب می‌کنند نیز حائز اهمیت است، برای انتخاب رشته با متغیرهای کارآفرینی، دو گروه متغیر در تصمیمات تاثیر می‌گذارند بعضی متغیرها در سطح فرد و درونی است و بعضی ها در سطح بیرونی و اجتماعی است، پایگاه و جایگاه اجتماعی هم در انتخاب رشته مهم است.

در ادامه دکتر محمدجواد جمشیدی عضو هیات علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی اظهار داشت: در شرایط فعلی با دانش‌آموزانی مواجه هستیم که تحت فشار و استرس شدید از جانب خانواده، اطرافیان، معلمان، همکلاسی ها و جامعه هستند و در تصمیم گیری براساس این شرایط دچار مشکل هستند است.

 

 

وی گفت: گردش مالی کلاس‌های کنکوری در ایران بالاست و تقریبا هشت هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که برابر با سرانه آموزش عالی در ایران است و بیشتر مشکلات  هم ریشه در همین سیستم دارد.

دکتر جمشیدی افزود: اگر بخواهیم در بحث نگرش افراد برای انتخاب رشته تغییر ایجاد کنیم یکی از مهم‌ترین عناصر ما صدا و سیما است، مورد بعد سیاست گذاران در بدنه دولت آموزش پرورش و دانشگاه است.

وی یادآور شد: آموزش پرورش باید به سمت استعداد یابی حرکت کند نه صرفا آموزش، اگر می خواهیم تاثیرگذار باشیم باید سیاست گذاران ما هم به این سمت حرکت پیدا کنند.

دکتر جمشیدی افزود: نیاز جامعه امروز ما به مشاغل جدید است مثلا در مشاغل جدید، کار در منزل را داریم که هنوز بین خانواده‌ها جا نیفتاده و درآمد های میلیاردی در مشاغل مجازی و منزل شکل می‌گیرد.