6

نشست روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور در دانشگاه رازی برگزار شد

 

نشست روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با حضور دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه رازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه رازی، نشست تخصصی «روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور» روز چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴ با حضور مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی، رؤسای دانشگاه‌های استان، جمعی از اساتید و اعضای هیئت اندیشه‌ورز استانی، در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه رازی برگزار شد.

 

در این نشست، دکتر علی باقر طاهرنیا، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تبریک انتصاب دکتر فتح‌اللهی به ریاست دانشگاه رازی و تشکر از زحمات رئیس سابق دانشگاه، به بیان مباحثی در خصوص حکمرانی علم و فناوری و مأموریت‌های ستاد متبوع خود پرداخت.


 

وی با اشاره به اینکه حکمرانی دینی به معنای باور به مردم در بزنگاه‌های مختلف است، افزود: نماد عینی این رویکرد را در دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و تداوم آن شاهد هستیم او فرآیند حکمرانی را شامل مراحل تصویرسازی، افق‌نگری، راه‌بینی، راهبری و راه‌سنجی دانست.

سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی محور سخنان دکتر طاهرنیا بود. وی با اشاره به تدوین این سند در سال ۱۴۰۱ به دستور مقام معظم رهبری، تأکید کرد: از اصول کلیدی این سند، عدم مداخله در اختیارات دستگاه‌های اجرایی و تقویت کار شبکه‌ای و نظام‌مند است.

دبیر ستاد علم و فناوری همچنین به مأموریت‌های این ستاد از جمله آمایش آموزش عالی، مأموریت‌گرایی، مسئله‌محوری و توسعه نخبگان اشاره کرد و گفت: آمایش آموزش عالی به معنای حذف دانشگاه‌ها نیست، بلکه بازآرایی و بهینه‌سازی ظرفیت‌های موجود است.


 

وی با اشاره به تشکیل هیئت اندیشه‌ورز استانی، از اساتید و صاحبان اندیشه خواست تا با ارائه ایده‌ها و پیشنهادهای خود در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور مشارکت کنند. دکتر طاهرنیا افزود: انتظار داریم این هیئت در تهیه برش استانی سند روزآمدسازی نقشه علمی و انتقال تجارب موفق علمی و فناوری به شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقش فعالی ایفا کند.

تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان و نقش دانشگاه‌ها
دکتر جمال فتح‌اللهی، رئیس دانشگاه رازی، در این نشست با خوشامدگویی به میهمانان، بر اهمیت نقشه جامع علمی کشور در ارتقای جایگاه نظام و توسعه علم و فناوری در کشور تأکید کرد.


 

وی توسعه علم و فناوری را منوط به تحقق «اقتصاد دانش‌بنیان» دانست و گفت: در استان کرمانشاه، نقش‌آفرینان اقتصاد دانش‌بنیان را می‌توان در پنج بخش تقسیم‌بندی کرد: مجموعه حاکمیت، بخش خصوصی، سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌های جمعی و نظام آموزش عالی.

رئیس دانشگاه رازی با اشاره به دو نوع دانش «ضمنی» و «صریح»، اظهار داشت: «۹۰ درصد دانش، ضمنی است و در حین کار خلق می‌شود. دانشگاه‌ها نه‌تنها متولی تولید و انتشار دانش صریح هستند، بلکه در تولید و کدگذاری بخشی از دانش ضمنی و تبدیل آن به فناوری نیز ایفای نقش می‌کنند.»

بنابراین توسعه علم و فناوری مستلزم همکاری همه نقش‌آفرینان اقتصاد دانش‌بنیان ازجمله؛ نهادهای حاکمیتی، خصوصی و مدنی با دانشگاه‌ها است.


 

دکتر فتح‌اللهی با بیان انتظارات از شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: توجه به تمام ارکان علم و فناوری با محوریت دانشگاه‌ها، ایجاد پشتوانه حقوقی برای هیئت‌های اندیشه‌ورز و تشکیل شورای علم و فناوری در استان برای جلوگیری از موازی‌کاری‌ها ضروری است.

وضعیت کرمانشاه در تولید ملی و علم
وی با اشاره به برخی آمارهای جمعیتی در کرمانشاه، عنوان کرد: این استان با داشتن ۲.۴ درصد جمعیت کشور، تنها ۱.۵ درصد از تولید ملی را به خود اختصاص داده است. «توسعه علم و فناوری می‌تواند به رفع این شکاف کمک کند.» همچنین ۱.۹ درصد از جمعیت دانشجویی کشور در کرمانشاه حضور دارند که نشان‌دهنده ظرفیت بالای علمی این استان است.


 

رئیس دانشگاه رازی با ابراز امیدواری از موفقیت هیئت‌های اندیشه‌ورز، از تمامی نهادها خواست تا با همکاری یکدیگر، زمینه تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و اهداف نقشه جامع علمی کشور را فراهم کنند.

مشارکت ۷۶ دانشگاه کشور در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور

دکتر حسین حیرانی مسئول دبیرخانه روزآمدسازی نقشه جامع علمی فرهنگستان علوم، در این نشست با تشکر از پیشنهادات ارائه‌شده، به تشریح روند مشارکت نهادهای علمی و مردم در این طرح پرداخت.


 

وی اعلام کرد: ۹۵۰ عضو هیئت علمی و به طور کل ۷۶ دانشگاه کشور به‌صورت مستقیم در فرآیند روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با شورای عالی انقلاب فرهنگی مشارکت دارند.

دکتر حیرانی با بیان اینکه امکان مشارکت در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور به صورت غیرمستقیم نیز فراهم است، گفت: تاکنون ۲۱۰۰ نفر از طریق سایت‌های مرتبط نظرات خود را ثبت کرده‌اند. ما ۲۰۰۰ ایمیل به اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور ارسال کرده‌ایم که منجر به دریافت ۱۲۰ نظر تخصصی شده است.

وی خاطرنشان کرد: این سند با مشارکت نخبگان، دانشگاه‌ها و عموم مردم در حال بازنگری است.

دکتر حیرانی از تمام دغدغه‌مندان دعوت کرد با مشارکت در این فرآیند، در شکل‌گیری آینده علمی کشور سهیم شوند.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محرابی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، با اشاره به جایگاه علم در اسلام، اظهار داشت: دین مبین اسلام، دینی اجتماعی، عمل‌گرا، علم‌گرا و تمدن‌ساز است و بر همین اساس، جمهوری اسلامی شکل گرفته و سند نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است.


 

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی باید با تلاش نخبگان به پیشرفت‌هایی دست یابد که در نهایت به تمدن اسلامی منجر شود. ماندگاری حکومت در گرو «کارآمدی» آن است و تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد دانش‌بنیان و پیشرفت‌های علمی، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

در این نشست، دکتر فرهاد دانش‌نیا، دبیر هیئت اندیشه‌ورز علم و فناوری استان کرمانشاه و رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، به ارائه گزارش دبیرخانه ستاد علم و فناوری استان پرداخت.


 

چالش‌های آموزش عالی کرمانشاه
وی به مهم‌ترین مشکلات حوزه آموزش عالی استان اشاره کرد و افزود: نارسایی در حکمرانی علم و گسست ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، احتمال افزایش مهاجرت نخبگان به دلیل ضعف سرمایه‌های نهادی، تورم نیروی انسانی و عدم درآمد پایدار از جمله این مسائل است.

قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان
دکتر دانش‌نیا همچنین به برخی از ظرفیت‌های کلیدی استان از جمله ذخیره دانایی علمی، موقعیت استراتژیک کرمانشاه در تقسیم کار ملی و منطقه‌ای، و جغرافیای متنوع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

پیشنهادات ملی و استانی
دکتر دانش نیا پیشنهاداتی برای روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان ارائه کرد و گفت: طراحی استراتژی توسعه صنعتی ملی با محوریت اقتصاد دانش‌بنیان، تقویت دیپلماسی علمی و تعامل با عراق برای ارتقای جایگاه کرمانشاه در منطقه از جمله این پیشنهادها است.

دکتر سهراب دل‌انگیزان، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی، با اشاره به پایان یافتن چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، پرسش‌هایی درباره درس‌آموخته‌های این دوره مطرح کرد. وی گفت: «باید با روی باز اشتباهات گذشته را بپذیریم و برنامه‌ای برای عدم تکرار آنها داشته باشیم.»


 

وی توسعه آموزش عالی در مناطق محروم را یکی از دستاوردهای مهم دو دهه اخیر دانست و افزود: اگر این سیاست نبود، بسیاری از مناطق محروم از آموزش عالی محروم می‌ماندند. این یک افتخار است، هرچند منتقدانی هم دارد.

دکتر دل‌انگیزان با اشاره به ضرورت مأموریت‌محور بودن دانشگاه‌های استانی، گفت: تعامل دانشگاه‌ها با مدیریت منطقه‌ای استان نیازمند حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دکتر سیاوش قلی‌پور عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه رازی، نیز با اشاره به تدوین سند آمایش استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۰، گفت: این سند ظرفیت‌های ارزشمندی برای استان دارد، اما نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی دارد.


 

دکتر محسن حیاتی عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی، نیز به ضعف ارتباط دانشگاه و صنعت در استان اشاره کرد و گفت: متأسفانه پل ارتباطی بین دانشگاه و صنعت در استان ما ضعیف است و صنعت، خودباوری لازم را برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه ندارد.


 

در این نشست بر جامعیت، هماهنگی، پویایی و آینده‌نگری "سند نقشه جامع علمی کشور" تأکید شد. این سند شامل مبانی، اهداف، راهبردها، ساختارها و الزامات تحول راهبردی در علم و فناوری مبتنی بر ارزش‌های اسلامی است و نقشه راهی برای دستیابی به اهداف "چشم‌انداز بیست‌ساله کشور" محسوب می‌شود.

در این نشست، روسای دانشگاه‌ها و اساتید به بیان دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادهای خود در راستای به‌روزرسانی نقشه جامع علمی کشور و سند جامع علمی پرداختند.

در پایان این جلسه، احکام اعضای هیئت اندیشه‌ورز استان به منتخبان اعطا شد.

 


شناسه : 20686255