تینا لطف اله زاده از پایان نامه خود دفاع کرد - دانشکده علوم اجتماعی
به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، تینا لطف اله زاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی گرایش مطالعات فرهنگی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، 15 شهریور ماه 1400 از پایاننامه خود دفاع کرد.
این جلسه به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت مجازی و در بستر سامانه LMS در سطح مطلوب برگزار شد.
تینا لطف اله زاده پایان نامه کارشناسی ارشد خود را با عنوان « لهستانیان در جنگ جهانی دوم در کرمانشاه » با راهنمایی دکتر نادر امیری (استاد راهنما)، دکتر سیاوش قلی پور (استاد مشاور) و با نمره عالی به انجام رساند.
دکتر همایون مرادخانی و دکتر علیرضا قاسمی به ترتیب به عنوان داور داخلی و خارجی و همچنین دکتر محمدسجاد صیدی به عنوان نماینده تحصیلات تکمیلی در این جلسه حضور داشتند.
چکیده پایان نامه به شرح ذیل می باشد:
در رویکرد تاریخنگاری سیاسی رویدادهای تاریخی از موضع صاحبان قدرت یادآوری میشود. در مقابل، تاریخ اجتماعی با نگاه به زندگی روزمره و گوش فرادادن به روایتهایی که متعلق به مردمان عادی و مطرودان دور از قدرت است، سعی دارد تاریخ را از پایین روایت کند. از دیگر سو در پیوندی دیالکتیکی، نوع نگاه تاریخی و چینش رویدادها در یک طرح، حافظه را تحت تاثیر قرار میدهند و از سویی دیگر حافظهجمعی نیز با بهیادآوری یا فراموشی رویدادهای تاریخی، آن هم به واسطه روایت، تاریخ را پیکربندی میکند. حافظه، عمل به یادآوری و فراموشی، با قابلیتی روایی و متاثر از کادرهای اجتماعی، در بستر زمان حال و در ساحت جمعی تبلور مییابد. از این منظر مسئله اصلی پژوهش حاضر، فهم چگونگی فرآیند فراموشی حضور آوارگان لهستانی در شهر کرمانشاه است. چارچوب نظری پژوهش بر نظریه حافظه اجتماعی موریس هالبواکس درباره چارچوبهای اجتماعی حافظه استوار است و همچنین از آرای پل ریکور که خود نیز در بحث یادآوری و فراموشی تحت تاثیر نظریه حافظه اجتماعی هالبواکس قرار دارد، استفاده شدهاست. رویکرد پژوهش کیفی است و از روش تحلیل روایت استفاده شدهاست. از طریق نمونهگیری هدفمند با 86 نفر مصاحبه شدهاست و علاوهبر روایت در میان اسناد کتابخانهای نیز به جستوجوی ردپایی از لهستانیان پرداخته شدهاست. نتایج پژوهش حاکی از این امر است که حافظه جمعی تحت تاثیر عواملی همچون رسانهها، آموزش همگانی، مراسمات یادبودی و اجتماعات یادمانی ، مکانها، امکان وجود گروههای متنوع در جامعه، ارتباط و عضوگیری گروهای اجتماعی مختلف با یکدیگر، طبقه اقتصادی و اجتماعی و ایدئولوژی برساخته میشود و پیکربندی هدفمند حافظه جمعی بستر تاریخزدایی و فراموشی را ایجاد میکند.