معرفی دانشکده

دانشکده علوم اجتماعی در سال 1386 با تفکیک رشته های ادبیات و علوم انسانی از این دانشکده منفک و به دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی تبدیل شد. در حال حاضر (1399) این دانشکده آماده تفکیک شدن به دو دانشکده مستقل می‌باشد، دارای 50 عضو هیأت علمی، 1908 نفر دانشجو (کارشناسی: 1420، ارشد: 385، دکترا: 103)  و هشت رشته تحصیلی با گرایش‌های متنوع و گسترده است.

دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی هم اکنون در دو مکان جدا با نام‌های دانشکده علوم اجتماعی واقع در بلوار شهید بهشتی شهر کرمانشاه و دانشکده اقتصاد و کارآفرینی واقع در پردیس تاقبستان دانشگاه رازی در حال فعالیت است. در دانشکده اقتصاد و کارآفرینی 22هیات علمی (5 دانشیار و 17 استادیار) در سه رشته اقتصاد، مدیریت کارآفرینی و حسابداری با حدود 1000 دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و در دانشکده علوم اجتماعی 28 عضو هیأت علمی (7 دانشیار و 21 استادیار) در 5 رشته روانشناسی، راهنمایی و مشاوره، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم اجتماعی و علوم سیاسی با حدود 1000 دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال پرداختن به حوزه های آموزش، پژوهش و فعالیت‌های علمی هستند.

بخش‌های وابسته دانشکده عبارتند از کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی با حدود 15000 جلد کتاب، کتابخانه دانشکده اقتصاد و کارآفرینی با حدود 7000 جلد کتاب، سایت‌های رایانه‌ای متنوع در سه مکان متفاوت در هر دو دانشکده با امکان خدمات دهی همزمان به بیش از 100 کاربر، سالن‌های مطالعه دختران و پسران در هر دو دانشکده و امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایگاه‌های داده و مقالات روز در کلیه نقاط دانشکده‌ها، سالن‌های برگزاری جلسات دفاع و مراسمات دانشجویی و علمی، کلینیک تخصصی خدمات اجتماعی شامل مراکز مشاوره‌ای – درمانی حوزه های روانشناسی، خانواده، شغلی و نیز مشاوره‌های تخصصی اقتصادی، مالی، بازاریابی، تبلیغات، کارافرینی و سرمایه گذاری؛ همراه با آزمایشگاه روانشناسی و مراکز رشد و شتابدهی، از مهمترین بخش‌هایی هستند که خدمات دهی دانشکده را علاوه بر حوزه های آموزشی و پژوهشی، به سمت مسئولیت پذیری بالاتر اجتماعی و ارائه خدمات تخصصی به جامعه امکان پذیر نموده اند.

دانشکده هم اکنون دارای دو مجله علمی – پژوهشی معتبر با عناوین روانشناسی پیری (دارای گرید چارک اول) و اقتصاد سیاسی بین الملل (دارای گرید چارک دوم) می باشد که نقش وسیعی در انتشار مقالات علمی و ایجاد اعتبار برای دانشکده بازی می‌کنند. هم چنین دانشکده راه اندازی 7 مجله علمی دیگر را در دستور کار خود قرار داده که تاسیس دفتر مجلات علمی دانشکده و استقرار مسئول این دفتر امید به انتشار محتواهای علمی را برای این دانشکده دوچندان نموده است.

 

 

 

 

 

 

برنامه های راهبردی

 

  1. استقلال کامل دانشکده‌های علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد و کارآفرینی
  2. توسعه رشته‌ها و گرایش‌های مبتنی بر تقاضای روز اجتماعی مخصوصا حوزه‌های تجارت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، روانشناسی شناختی، علم سنجی و...
  3. توسعه دوره‌های کارشناسی برای رشته مدیریت بازرگانی و دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سایر رشته‌های تقاضا محور
  4. توسعه ارائه خدمات تخصصی به جامعه در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه با راه اندازی کلینیک تخصصی خدمات اجتماعی به منظور توسعه خدمات مشاوره و مداخلات اجتماعی دانشگاه در جامعه و محیط پیرامونی استانی
  5. توسعه ارتباطات و همکاری‌های دوجانبه با دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی، شهرداری‌های استان و نیز کسب و کارها و نهادهای بخش خصوصی
  6. هدایت رساله‌ها و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت مسأله شناسی، تقاضا محوری و ارائه راهکارهای علمی برای مسائل و مشکلات استان با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی
  7. هدفگذاری ایجاد کانال‌های ارتباطی و همکاری مستقیم با مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز پژوهش‌های مجلس، مدیریت‌های پژوهشی وزارتخانه‌های متفاوت، مراکز مطالعاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و اتاق بازرگانی ایران.
  8. تنظیم و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشکده‌های هم ارز در دانشگاه‌های معتبر کشور و دانشگاه‌های معتبر جهان از طریق دفتر همکاری‌های بین المللی دانشگاه رازی
  9. جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی در رشته‌های متفاوت دانشکده در مقاطع تحصیلات تکمیلی و گسترش تبادلات علمی استاد و دانشجو با دانشگاه‌های کشورهای همسایه که با دانشگاه رازی دارای تفاهم‌نامه همکاری هستند.
  10. شکل دهی و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی در راستای گروه‌های علمی دانشکده و تسهیل هرچه بیشتر مسیر حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای انگیزه در این بخش.
  11. بهبود نسبت استاد به دانشجو با ایجاد شرایط جذب استعدادهای برتر علمی در کادر هیأت علمی آموزشی و پژوهشی
  12. بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی با تسریع در فرایندهای ارتقای اعضای هیأت علمی و تقویت نسبت اعضای هیأت علمی دانشیار و بالاتر به کل اعضای هیأت علمی دانشکده‌ها.