معرفی دانشکده

 

دانشکده علوم اجتماعی در سال 1386 با تفکیک رشته های ادبیات و علوم انسانی از این دانشکده منفک و به دانشکده علوم اجتماعی تبدیل شد.

این دانشکده هم اکنون شامل دو مجموعه با نام های دانشکده علوم اجتماعی ( شامل رشته های علوم سیاسی، جامعه شناسی، روان شناسی، مشاوره و علم اطلاعات و دانش شناسی) واقع در بلوار شهید بهشتی و دانشکده اقتصاد و حسابداری(شامل رشته های اقتصاد، کارآفرینی و حسابداری) واقع در پردیس تاقبستان دانشگاه رازی می باشد.

در حال حاضر مجموعه کامل دانشکده علوم اجتماعی در برگیرنده 53 عضو هیات علمی، حدود 2614  دانشجو (کارشناسی حدود 1562 نفر، کارشناسی ارشد حدود 887 نفر و دکتری حدود 165 نفر) و هشت گروه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. از مجموع 53 عضو هیات علمی دانشکده، 5 نفر دارای رتبه استاد تمام، 28 نفر دارای رتبه دانشیاری و 20 نفر استادیار  هستند.

بخش های وابسته به دانشکده علوم اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی با حدود 15000 جلد کتاب و انواع مختلف نشریات تخصصی

  • کتابخانه دانشکده اقتصاد و حسابداری با حدود 5000 نفر جلد کتاب

  • سایت های رایانه ای در سه مکان مختلف در هر دو مجموعه با امکان خدمات دهی همزمان به بیش از 100 کاربر با امکان دسترسی به اینترنت پر سرعت و پایگاه های داده و مقالات و نشریات تخصصی

  • سالن های متعدد برگزاری جلسات سخنرانی، جلسات دفاعیه، و سالن اجتماعات جهت برگزاری مراسمات دانشجویی و نشست های علمی و فرهنگی

  • آزمایشگاه تخصصی رشته های روانشناسی و مشاوره

  • سالن کتب مرجع و نشریات ادواری

  • سالن ورزشی سرپوشیده جهت انجام فعالیت های ورزشی و مسابقات دانشجویی

  • کلینیک تخصصی و خدمات اجتماعی شامل مراکز مشاوره ای و درمانی، حوزه های روانشناسی خانواده، شغلی و نیز مشاوره های تخصصی اقتصادی، مالی، بازاریابی و تبلیغات، کارآفرینی و سرمایه گذاری، همراه با مراکز رشد شتاب دهی  از مهم ترین بخش های هستند که خدمات دانشکده را علاوه بر حوزه های آموزشی و پژوهشی  به مسئولیت پذیری بالاتر اجتماعی و ارائه خدمات تخصصی به جامعه امکان پذیر نموده است. دانشکده هم اکنون دارای 5 مجله علمی پژوهشی معتبر با عناوین روانشناسی پیری دارای، اقتصاد سیاسی بین الملل دارای، مطالعات سیاسی بین النهرین، اقتصاد بخش عمومی و مدیریت و کارآفرینی دارای گریدهای چارک اول و دوم می باشد. که نقش وسیعی در انتشار مقاله های علمی و ایجاد اعتبار برای دانشکده بازی می کند، همچنین دانشکده راه اندازی مجله علمی دیگر را در دستور کار خود قرار داده که تاسیس دفتر مجلات علمی دانشکده و استقرار مسئول این دفتر امید به انتشار محتوای علمی را برای این دانشکده دو چندان نموده است.

 

برنامه های راهبردی

 

  1. استقلال کامل دانشکده‌های علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد و کارآفرینی

  2. توسعه رشته‌ها و گرایش‌های مبتنی بر تقاضای روز اجتماعی مخصوصا حوزه‌های تجارت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، روانشناسی شناختی، علم سنجی و...

  3. توسعه دوره‌های کارشناسی برای رشته مدیریت بازرگانی و دوره‌های تحصیلات تکمیلی در سایر رشته‌های تقاضا محور

  4. توسعه ارائه خدمات تخصصی به جامعه در راستای مسئولیت اجتماعی دانشگاه با راه اندازی کلینیک تخصصی خدمات اجتماعی به منظور توسعه خدمات مشاوره و مداخلات اجتماعی دانشگاه در جامعه و محیط پیرامونی استانی

  5. توسعه ارتباطات و همکاری‌های دوجانبه با دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی، شهرداری‌های استان و نیز کسب و کارها و نهادهای بخش خصوصی

  6. هدایت رساله‌ها و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی به سمت مسأله شناسی، تقاضا محوری و ارائه راهکارهای علمی برای مسائل و مشکلات استان با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی

  7. هدفگذاری ایجاد کانال‌های ارتباطی و همکاری مستقیم با مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری، مرکز پژوهش‌های مجلس، مدیریت‌های پژوهشی وزارتخانه‌های متفاوت، مراکز مطالعاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و اتاق بازرگانی ایران.

  8. تنظیم و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشکده‌های هم ارز در دانشگاه‌های معتبر کشور و دانشگاه‌های معتبر جهان از طریق دفتر همکاری‌های بین المللی دانشگاه رازی

  9. جذب هرچه بیشتر دانشجویان خارجی در رشته‌های متفاوت دانشکده در مقاطع تحصیلات تکمیلی و گسترش تبادلات علمی استاد و دانشجو با دانشگاه‌های کشورهای همسایه که با دانشگاه رازی دارای تفاهم‌نامه همکاری هستند.

  10. شکل دهی و تاسیس شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی در راستای گروه‌های علمی دانشکده و تسهیل هرچه بیشتر مسیر حضور اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دارای انگیزه در این بخش.

  11. بهبود نسبت استاد به دانشجو با ایجاد شرایط جذب استعدادهای برتر علمی در کادر هیأت علمی آموزشی و پژوهشی

  12. بهبود کیفیت آموزشی و پژوهشی با تسریع در فرایندهای ارتقای اعضای هیأت علمی و تقویت نسبت اعضای هیأت علمی دانشیار و بالاتر به کل اعضای هیأت علمی دانشکده‌ها.