370

اخذ مجوز رشته علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه رازی

دکتر محمود مرادی عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه از راه اندازی رشته علم سنجی در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد.

 

وی در خصوص اهمیت و ضرورت راه اندازی این رشته اظهار داشت: در شرایط کنونی با توجه به رشد روزافزون علوم نوین و ضرورت دسترسی همگان به جدید ترین تحقیقات علمی در حوزه‌های مختلف دانش و سیاست‌گذاری علمی و پژوهشی و حتی بودجه‌ریزی در پژوهش و حوزه‌های تولید علم، علم سنجی یکی از ضروریات جامعه علمی به حساب می‌آید که این کار در برگیرنده ارزیابی دقیق کمی پیشرفت‌های علمی در زمینه‌های مختلف و بنیادین است. تا اینکه پژوهشگران، اساتید و دانشجویان با رصد جدیدترین تحقیقات صورت گرفته بتوانند گامی رو به جلو در راستای تولید علم بردارند.

 

وی افزود: در استان کرمانشاه و در دانشگاه رازی کرمانشاه این گرایش وجود نداشت، همانطوریکه عنوان شد در سطح استان و در دانشگاه رازی کرمانشاه با وجود پژوهشگران، اساتید توانا و به طور کلی دانشمندان اهل علم و فضیلت و سبقه علمی در استان و اینکه دانشگاه رازی جزو دانشگاه‌های مادر و برتر در ایران می‌باشد، از این رو ضروری است که جامعه علمی ما از وضعیت علمی استان، کشوور و جهان و سنجش و ارزیابی بر روی آن اطلاع داشته باشند که این مهم با وجود گرایش علم سنجی در دانشگاه رازی کرمانشاه تا حدود زیادی محقق خواهد شد.

 

دکتر مرادی بیان کرد: از طرف دیگر ما در سطح استان کرمانشاه دارای موسسات آموزشی و علمی پژوهشی و فناوری زیادی هستیم که همه آن‌ها نیازمند ارزیابی و سنجش کمی و کیفی و سیاست‌گذاری علمی زمینه‌های علمی موسسات تحت امر خود هستند، ما تاکنون در دانشگاه رازی حوزه و یا رشته‌ای تخصصی نداشته‌ایم که این مهم را انجام دهد، اما با تاسیس این گرایش در دانشگاه رازی موسسات مذکور می‌توانند از توانایی دانش آموختگان و متخصصان این رشته برای ارزیابی و سنجش کمی و کیفی تولیدات علمی و پژوهشی و فناوری خود استفاده کنند. اکنون در تمام دانشگاه‌ها و موسسات علمی و آموزشی تحت نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌های علوم پزشکی زیرنظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دفتر علم سنجی ایجاد شده است، تا اینکه بتوانند در جهت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری علمی و پژوهشی موسسات موثر باشند، بنابراین تربیت متخصص برای تصدی این مسئولیت لازم و ضروری است.

 

بازار کار رشته علم سنجی

 

وی در خصوص نیازسنجی و بازار کار رشته علم سنجی گفت: هدف از ایجاد رشته علم سنجی به خصوص دوره کارشناسی ارشد تربیت متخصصانی است که با توجه به اطلاعات تخصصی علم سنجی قادر باشند در راستای برنامه ریزی و سیاست گذاری علمی و پژوهشی، اطلاعات لازم را در اختیار دست اندرکاران، تصمیم گیرندگان، و برنامه ریزان قرار دهند، علاوه بر آن، فرآیند علم و فناوری جامعه را به طور مستمر و مداوم مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند و امکان مقایسه این وضعیت را با سایر کشورهای دیگر در دسترس قرار دهند، بنابراین به نظر می‌رسد در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و فناوری در استان شرایط مناسب و جذابی برای جذب دانشجو از نظر شغلی و بازار کار در سطح استان و کشور فراهم می‌باشد، بنابراین با توجه به این شرایط جهت جذب دانشجو و امکان جذب دانشجو برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه رازی وجود دارد.

 

عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه رازی افزود: از آنجایی که اکثر سازمان‌ها، موسسات علمی و آموزشی در سطح استان نیازمند رصد حوزه‌های آموزشی، علمی و پژوهشی و فناوری خود در سطح استان و کشور هستند، لازم است که به جذب فارغ‌التحصیلان این رشته بپردازند. موسسات علمی و آموزشی نیز از این جهت مشتاق هستند از متخصصان این رشته که در دانشگاه‌های ما نوپا هستند استفاده کنند. بنابراین با توجه به نوپا بودن این رشته و ضرورت‌های کاری آن جذب فارغ التحصیلان این رشته در جامعه بسیار خوب است.

 

دکتر مرادی گرایش علم سنجی را از گرایش‌های رشته علم اطلاعات و دانش شناسی عنوان کرد و گفت: این گرایش برای اولین بار در دانشگاه رازی کرمانشاه تاسیس می‌شود. زمانیکه اینجانب معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم اجتماعی بودم و حتی قبل از آن که مدیر گروه بودم متوجه ضرورت این گرایش در دانشگاه رازی و در استان کرمانشاه در گروه شدیم که نامه نگاری و پیگیرهایی صورت گرفت، اما بعدها به طور جدی از طریق دانشکده، دانشگاه و وزارت علوم پیگیر آن شدم و در نهایت با ترغیب و پیگیری‌های مستمر مسئولان معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه موفق به دریافت مجوز قطعی آن برای دانشگاه رازی و برای گروه علم اطلاعات و دانش شناسی شدیم. در سطح کشور و در موسسات علمی و آموزشی این گرایش که جزو رشته علم اطلاعات و دانش شناسی می‌باشد در دانشگاه‌های تهران، شیراز، شاهد، یزد و اکنون در دانشگاه رازی کرمانشاه تدریس می‌شود.

 

ظرفیت تدریس رشته علم سنجی در دانشگاه رازی

 

وی در خصوص ظرفیت تدریس این رشته در دانشگاه از حیث نیروی انسانی و امکانات بیان کرد: گرایش علم سنجی جزو رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است. در حوزه علم اطلاعات دروس به گونه‌ای است که همکاران قادرند اکثر دروس این رشته را به نحو شایسته‌ای تدریس کنند و به تربیت نیروی متخصصان این رشته بپردازند، البته بعضی از همکاران در زمینه علم سنجی مقالاتی دارند و پایان نامه‌هایی را راهنمایی و مشاوره کرده‌اند که مهارت بیشتری دارند و می‌توانند دروس تخصصی علم سنجی را ارائه نمایند. از طرف دیگر از همکاران گروه آمار دانشگاه در توجیه دریافت مجوز گرایش علم سنجی استفاده کردیم و امیدوارم بتوانیم در تدریس، راهنمایی و مشاوره پایان نامه‌ها از این همکاران بهره‌مند شویم، همچنین همکاران توانایی در خارج از دانشگاه داریم و می‌توانیم از ظرفیت این بزرگواران در تدریس، راهنمایی و مشاوره برای پایان نامه‌ها بهره بگیریم.

 

دکتر مرادی افزود: از نظر امکانات می‌توان گفت که در سطح شهرستان کرمانشاه، کتابخانه‌های عمومی، خصوصی و دانشگاهی مناسبی وجود دارد که می‌توانند به دانشجویان این حوزه کمک کنند. از حیث امکانات سخت افزاری و نرم افزاری برای استفاده دانشجویان این حوزه در دانشکده دو کارگاه پیشتر فراهم شده است. به ویژه اینکه برای دانشجویان این رشته نیازمند نرم‌افزارهای خاصی مانند: هیست سایت، سایت اسپیس، پاژک و... هستیم که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده و قابل دسترس می‌باشند. مساله مهم این است که معاونت‌های پژوهشی به ویژه دفاتر علم سنجی در دانشگاه‌های سطح استان می‌توانند فضای بسیار خوبی برای کسب مهارت آموزی دانشجویان و متخصصان این بخش باشند و از طرف دیگر دانشجویان علم سنجی نیز می‌توانند به این موسسات و مراکز و دفاتر کمک بسیار زیای بکنند.

 

وی یادآور شد: اکنون ما در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دوره کارشناسی، و دو گرایش کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات و علم سنجی داریم. امیدوارم بتوانیم با پشتوانه همکاران گروه گرایش اقتصاد اطلاعات در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین دوره دکتری مدیریت اطلاعات را تاسیس نماییم. از آنجاییکه رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به عنوان یک رشته خدمات‌رسان و زیرساختی مطرح است می‌تواند کمک بسیار زیادی به جامعه ارئه نماید لذا از مسئولین و دست اندرکاران تقاضا دارم درجهت پیشبرد و شکوفایی آن و گرایش‌های تاسیس شده در دانشگاه بیش از پیش کوشش نمایند. در ضمن برخود لازم می‌دانم از همکاران ارجمند گروه و همچنین کارشناس محترم گروه که کمک شایانی در این زمینه انجام داده‌اند سپاس‌گزاری و قدردانی کنم و در پایان این موفقیت را به مسئولین محترم دانشگاه و جامعه علمی دانشگاهی تبریک می‌گوییم.

 

 


شناسه : 969998