321

افتتاحیه مجموعه نشست های هفته جهانی کارآفرینی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی اقتصاد و کارآفرینی، افتتاحیه مجموعه نشست‌های هفته جهانی کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه که روزدوشنبه (26 آبان) به مناسبت آغاز هفته جهانی کارآفرینی به شکل مجازی به میزبانی دانشکده علوم اجتماعی برگزارشد.

 

افتتاحیه این نشست با حضور دکتر محمد ابراهیم اعلمی آل آقا(رئیس دانشگاه رازی)، دکتر هدایت حاتمی(معاون همـاهنگی امور اقتـصادی استـانداری کرمانشاه)، دکتر رحیم سرهنگی (مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، دکتر فرزاد ویسی (معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی)، دکتر سهراب دل انگیزان (رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی)، دکتر حسن عزیزی (مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه) برگزار شد.

اگر به اقتصاد دانش بنیان بیشتر توجه شود، شرایط اشتغالزایی استان ارتقاء پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: اگر به اقتصاد دانش بنیان بیشتر توجه شود، شرایط اشتغالزایی استان ارتقاء پیدا می‌کند.

 

 

دکتر محمد ابراهیم اعلمی آل آقا رئیس دانشگاه از مسئولینی که در مسیر کارآفرینی دانشگاه را همراهی می کنند تشکر کرد و اظهار داشت:  دانشگاه باید در زمینه توسعه کارآفرینی در استان فعال تر باشد.

رئیس دانشگاه رازی بااشاره به جایگاه کارآفرینی در بهبود وضعیت اشتعال، عنوان کرد: باید بتوانیم بگونه ای اکوسیستم کارآفرینی را در استان تقویت کنیم که به جای اینکه در صدر بیکاری کشور باشیم، در صدر کارآفرینی کشور قرار بگیریم.

وی تصریح کرد: هرچند دانشگاه رازی در حال حاضر در زمینه بهبود فضای کارآفرینی فعالیت‌هایی دارد، امیدواریم در زمینه کارآفرینی بتوانیم نقش فعالانه تری  در استان داشته باشیم.

 

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه رازی در زمینه های پژوهشی شرایط مناسبی دارد و انتظار این است که اگر در استان به اقتصاد دانش بنیان توجه جدی و معطوف تری شود، شرایط اشتغال زایی در استان ارتقا پیدا  خواهد کرد.

 

نگاه به کارآفرینی را باید از کلان به خُرد تبدیل کنیم

در ادامه این نشست، دکتر سهراب دل انگیزان رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی اظهار کرد: اگر بخواهیم به فضای کارآفرینی ورود کنیم، باید حرکتی از پایین به بالا داشته باشیم و نگاه از کلان به خرد تبدیل شود تا توسعه منطقه ای انجام گیرد.

 

وی با بیان اینکه توسعه منطقه ای مستلزم توجه به سه اصل مهم است، عنوان کرد: در برنامه‌های توسعه ای باید به نقش راهبران محلی توجه شود و آنها را حذف نکرد.

دکتر دل انگیزان لزوم توجه به نهادهای اجتماعی را به عنوان اصل دوم اشاره کرد و افزود: در حوزه نهاد های اجتماعی باید از نهادها استفاده کرد و فرایندهای نهادی که موجود است مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر دل انگیزان کارآفرینی را به عنوان اصل سوم در توسعه منطقه برشمرد و گفت:  هر برنامه ای را که می‌خواهیم اجرا کنیم باید در قالب کارآفرینی تعریف شود، درغیر این‌صورت نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

 

چالش‌های مهم کارآفرینی در ایران کدامند؟

معاون استانداری کرمانشاه عنوان کرد: چالش‌های مهم کارآفرینی در ایران کدامند؟

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه معقتد است، عدم درک درست از شرایط بین المللی، غافل ماندن از تحولات لحظه‌ای دنیا، نداشتن برنامه منسجم، بروکراسی‌ اداری، بی توجهی به تربیت کارآفرین در مدارس و دانشگاه ها و عدم حمایت از ریسک‌های کارآفرینی از جمله مهمترین چالش های پیش روی کارآفرینی در ایران است.

دکتر هدایت حاتمی به بیان مهمترین چالش‌ها و مشکلات حوزه کارآفرینی در کشور پرداخت و با بیان اینکه دنیای امروز دنیایی رقابتی است، اظهار کرد: در چنین دنیایی، مبنای کار اصولا روی خلق مزیت‌ها و به ویژه مزیت‌های رقابتی است.

وی با تاکید براینکه کارآفرینان باید تلاش کنند تا از این دنیای رقابتی عقب نمانند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل عمده ای که روحیه کارآفرینی در کشور تضعیف می‌شود، این است که کارآفرینان ما عموما با شکست مواجه می‌شوند که این مسئله به دلیل عدم درک درست از شرایط بین المللی و رقابت‌ها و واقعیت‌هایی که در آن وجود دارد، است.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه اضافه کرد: لحاظ نکردن همین موضوع در معادلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ما را از گردونه رقابت‌های بین المللی عقب نگاه داشته و از تحولات لحظه ای هم که در دنیا رخ می‌دهد، عقب هستیم.

وی در ادامه نداشتن برنامه ای منسجم و منظم در حوزه کارآفرینی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه در کشور دانست و گفت: اگر به کشوری همچون آلمان که سقف بالایی از تجارت کالا و خدمات در دنیا را دارد، نگاه کنیم، می‌بینیم که این کشور سالانه بین 1300 تا 1400 میلیارد دلار صادرات آن هم تنها در 19 تا 20 رشته دارد. این امر نشان می‌دهد که این کشور یک هم افزایی بوجود آورده و کارآفرینی را برمبنای مزیت‌هایی که دارد جهت داده، درحالی که ما فاقد چنین برنامه‌هایی در کشور هستیم.

دکتر حاتمی در ادامه با تاکید بر لزوم احترام و پاسداشت کارآفرینان در کشور، اظهار کرد: متاسفانه ضعف چارچوب‌ها و شفافیت‌ها باعث شده تا تعدادی از کارآفرینان سر از بازداشتگاه ها و زندان‌ها دربیاورند، درحالیکه معتقدم نباید برخوردی قهری با این افراد داشت، چراکه برای جامعه ای که ضعف تعداد کارآفرینان دارد، بسیار خطرآفرین خواهد بود.

وی در ادامه از بروکراسی‌های اداری به عنوان یکی از چالش‌های مهم پیش روی توسعه کارآفرینی نام برد و افزود: از آنجایی که بروکراسی‌های اداری می‌تواند انگیزه و ایده کارآفرین را  بگیرد، برای همین در کرمانشاه تلاش کرده ایم تا این فرآیندهای پیچیده اداری را از پیش روی کارآفرینان برداریم.

معاون استانداری کرمانشاه در ادامه به دیگر مشکل پیش روی تقویت فضای کارآفرینی در کشور هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد پس از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، جسارت ورود به حوزه کارآفرینی را ندارند که این نشان می‌دهد که نه در مدرسه و نه در دانشگاه روی تربیت کارآفرین کار چندانی نکرده‌ایم.

وی اضافه کرد: همچنین عدم حمایت از ریسک های کارآفرینی باعث شده تا خیلی‌ها به این حوزه ورود نکنند که معتقدم برای این مسئله باید یک چارچوب حمایتی و بیمه ای ترسیم کنیم تا روحیه کارآفرینی را تقویت کنیم.

حاتمی در پایان بازگرداندن ثبات اقتصادی، اصلاح فرآیندهای کاری و الکترونیکی کردن فضای سرمایه گذاری، پاسداشت کارآفرینان و تقویت فضای کارآفرینی، افزایش مهارت ‌ها و حمایت از کارآفرینان موفق را راهکاریی برای تقویت فضای کارآفرینی خواند.

 

رشد کارآفرینی نیازمند درهم تنیدگی دولت، دانشگاه و کارآفرینان است

 

 مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار : رشد کارآفرینی نیازمند درهم تنیدگی دولت، دانشگاه و کارآفرینان است.

 

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتقاء کارآفرینی در هر منطقه ای را مستلزم برقراری تعامل باکیفیت و گسترده بین اجزاء اکوسیستم کارآفرینی آن منطقه دانست.

دکتر رحیم سرهنگی با تاکید بر نفش تعاملات باکیفیت در رشد اکوسیستم کارآفرینی، اظهارکرد: اگر بخواهیم در هر منطقه‌ای در حوزه کارآفرینی اکوسیستمی قوی داشته باشیم، باید تعاملات با کیفیت و گسترده ای را در این اکوسیستم ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: با نگاهی به کشورهایی که اکوسیستم‌های کارآفرینی خود را ارتقاء داده‌اند، می‌توان عامل اصلی این موفقیت را در تعاملات گسترده بین اجزاء این اکوسیستم دید.

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: وقتی به شهرها و مکان هایی در دنیا نگاه می‌کنیم که محل رویش نوآوری‌ها بوده‌اند از جمله حیدرآباد در هند، جنوب ایتالیا، سیلیکون‌ولی آمریکا و جنوب اسپانیا که هم اکنون هرکدام یک هاب نوآوری در حوزه ای خاص هستند، می‌بینیم که آن چیزی که باعث شده تا این مناطق به مراکزی برای نوآوری تبدیل شوند، ارتباط بین اجزاء اکوسیستم یعنی دولت، دانشگاه، سمن‌ها و صنایع و کارآفرینان بوده است.

وی تاکید کرد: صاحب نظران معتقدند ارتقاء اکوسیستم کارآفرینی بیش از آنکه یک مسئله اقتصادی باشد و به عواملی همچون ثبات اقتصادی، تورم و ... وابسته باشد، یک امر اجتماعی است. براین اساس هرچقدر که اجزاء اکوسیستم کارآفرینی در تعامل خوبی با هم باشند، آن اکوسیستم می‌تواند خوب رشد کند.

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: همچنین به هر میزان که درهم تنیدگی دولت، دانشگاه و صنایع(کارآفرینان) بیشتر باشد، ارتقاء و رشد اکوسیستم کارآفرینی آن منطقه را به دنبال دارد.

وی بر لزوم افزایش ارتباط کارآفرینان با همدیگر برای بهبود فضای کارآفرینی هم تاکید کرد وافزود: زمانی که کارآفرینان یک منطقه باهم در ارتباط و تعامل باشند و از تجربیات همدیگر اطلاع داشته باشند، نوآوری را در اکوسیستم کارآفرینی به دنبال دارد.

سرهنگی از مسئولین دانشگاه رازی کرمانشاه خواست تا ارتباط بین دانشگاه و کارآفرینان را بیشتر کنند و گفت: برای تحقق این هدف می‌توانید بخشی از دروسی که مربوط به حوزه کارافرینی است را با حضور کارآفرینان برتر استان برگزار کنید.

وی اضافه کرد: همچنین اساتید هم باید به دل فعالیت های کارآفرینان بروند تا بصورت تجربی هم در این حوزه ورود کرده باشند و مسائل مختلف حوزه کارآفرینی را از نزدیک ببینند.

مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به پیامدهای مثبت چنین ارتباطی اشاره کرد و افزود: این رویکرد می‌تواند باعث آشنایی بیشتر دانشجویان با فضای کارافرینی و صنعت شو،. بعلاوه اساتید و کارآفرینان هم از ایده ها و تجربیات هم استفاده کنند تا به ارتقاء کارآفرینی استان منجر شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که از ارتباط بین دانشگاه و صنایع و کارآفرینان صحبت می‌شود، منظور توجه صرف به پژوهش‌های تقاضا محور نیست، بلکه برقراری رفت و آمد بین این دو مورد تاکید است که امیدواریم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

172 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پرداخت کردیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه: 172 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی پرداخت کردیم

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون 172 میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای آسیب دیده از شیوع کرونا که کارکنان خود را اخراج نکرده‌اند، پرداخت کرده‌ایم.

حسن عزیزی به تاثیرات شیوع بیماری کرونا بر حوزه کارآفرینی دنیا و ایران پرداخت و اظهارکرد: براساس مطالعات اقتصادی انجام گرفته، بیش از 70 درصد از استارتاپ‌های دنیا مجبور شده‌اند قرارداد کارکنان تمام وقت خود را بخاطر کرونا لغو کنند.

وی افزود: همچنین در این مدت، بسیاری از کارآفرینان دنیا طوری خط مشی خود را تغییر داده اند که نیازهای جدید در حوزه خدمات و کالاها را که در زمان شیوع بیماری کرونا موضوعیت پیدا کرده، ارائه دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه اضافه کرد: بعلاوه شیوع این بیماری و تاثیراتی که بر شغل‌های مختلف داشته، باعث خواهد شد تا در آینده روی انتخاب شغل کارجویان و ورود آنها به حوزه‌های گوناگون کارآفرینی اثرگذار باشد

وی در ادامه به تاثیرات شیوع کرونا بر کسب و کارهای حوزه دیجیتال اشاره کرد و گفت: همه گیری کرونا موجب تسریع در دیجیتالی شدن همه عرصه‌ها شده و همین امر حفظ کسب و کارهای این حوزه را در بحران کرونا به دنبال داشته است.

عزیزی در ادامه به پیامدهای منفی کرونا بر برخی فضاهای کسب و کار و کارآفرینی هم پرداخت و افزود: شیوع این بیماری باعث شده تا صنعت حمل و نقل حدود 60 درصد از مشتریان خود را از دست بدهد. همچنین تقاضا برای عرضه غذا هم در این مدت حدود 30 درصد نسبت به قبل کاهش داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از رشد برخی کسب و کارها در این مدت هم خبرداد و افزود: کسب و کارهای اینترنتی و بویژه طراحان اپلیکیشن های موبایل، فعالان بخش کالاهای بهداشتی و شوینده ها و کالاهای حفاظت فردی در این مدت رشد خوبی داشته‌اند.

وی در ادامه به مطالعات انجام شده درخصوص رویکردهای اقتصادی ایران در مواجهه به با کرونا اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال 20 درصد ازحجم فعالیت‌های اقتصادی ایران به دلیل کرونا کاهش یابد

این مسئول یادآورشد: البته دولت در این مدت از برخی از واحدها و کسب و کارهای کوچک به شکل های مختلفی همچون بخشودگی مالیات برارزش افزوده، تعویق در پرداخت انواع هزینه‌های آب و برق و ..، پرداخت وام های کم بهره برای واحدهایی که کارکنان خود را اخراج نکرده‌اند و پرداخت بیمه بیکاری برای کارکنانی که اخراج شده‌اند، حمایت کرده است.

عزیزی ادامه داد: در طول چندماه گذشته در استان کرمانشاه حدود 172 میلیارد تومان وام با نرخ ترجیحی و با تنفس چندماهه به کسب و کارهایی که نیروهای خود را اخراج نکرده‌اند، پرداخت کرده ایم.

وی همچنین درخصوص پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که به دلیل کرونا از کار بیکار شده‌اند نیز گفت: در مقایسه با مشابه سال قبل تعداد افرادی که حق بیمه بیکاری دریافت می‌کنند در استان افزایش یافته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: هم اکنون در استان حدود 10 هزار نفر داریم که مستمری بیمه بیکار به آنها پرداخت می‌شود.

 

کارآفرینی گفتمان غالب دانشگاه‌های ایران نیست

 دکتر فرزاد ویسی معاون پژوهشی دانشگاه رازی نیز در این نشست، ورود ادبیات کارآفرینی به دانشگاه‌های دنیا را از حدود 50 سال پیش و دانشگاه‌های ایران را از سال 1380 دانست و گفت: هرچند که از اوایل دهه 80 تاکنون در دانشگاه‌های ایران ارائه دروس و طرح توسعه کارآفرینی پیگیری شد، اما واقعیت این است که تا چندسال پیش کارچندانی در این حوزه انجام نگرفت.

وی تصریح کرد: تنها از حدود پنج، شش سال پیش واژه و موضوع کارآفرینی به گفتمان نسبتا رایج در دانشگاه های ایران تبدیل شد، اما هنوز هم به گفتمان غالب تبدیل نشده است.  

معاون پژوهشی دانشگاه رازی تاکید کرد: تا زمانی که کارآفرینی به گفتمان غالب در دانشگاه های ایران تبدیل نشود، نمی‌تواند در توسعه منطقه ای اثر داشته باشد و از سوی دیگر کارآفرینی را باید با نگاه دانش بنیان در دانشگاه پیش ببریم.

وی در ادامه به تعریف دانشگاه‌های نوین از دیدگاه سازمان یونسکو پرداخت و گفت: طبق تعریف جدید یونسکو، دانشگاه نوین، جایگاهی است که در آن مهارت کارآفرینی به منظور بهبود قابلیت های فارغ التحصیلان جهت تبدیل شدن به کارآفرینان توسعه می‌یابد.

دکتر ویسی تاکید کرد: براین اساس ما موظف هستیم که دانش آموختگان را بگونه ای تربیت کنیم که به کارآفرینان خوبی تبدیل شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه رازی به رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی توسط وزارت علوم طی چندسال اخیر هم اشاره کرد و گفت: هرچند تا چندسال پیش به رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی کمتر توجه می شد، اما در چندسال اخیر مورد توجه قرار گرفته و دانشگاه رازی هم در این زمینه بخوبی ورود کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین مرکز آموزش‌های مهارتی و مرکز مشاوره شغلی را نیز در دانشگاه به منظور کمک به کارآفرین شدن و اشتغال دانش آموختگان راه اندازی کرده‌ایم.

 

 


شناسه : 969713