به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی، دومین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمانشاه روز سه شنبه 22 تیرماه 1400 در سالن جلسات شهدای دولت استانداری برگزار شد.

این نشست با حضور مهندس بازوند(استاندار کرمانشاه به عنوان رئیس جلسه) و دکتر وفایی(رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه به عنوان دبیر جلسه)، دکتر سهراب دل انگیزان(رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی) و جمعی از اعضای کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمانشاه برگزار گردید.

 

در ابتدای این نشست دکتر وفایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه به تشریح دستور کار اولین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمانشاه پرداخت.

 

در ادامه دکتر سهراب دل انگیزان رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی به تحلیل شاخص‌های تورم و بیکاری در اقتصاد ایران و استان کرمانشاه- دانشگاه رازی و بررسی علل و عوامل و راههای کنترل و مهار نرخ تورم و ساز و کارهای افزایش اشتغال و کاهش بیکاری پرداخت.

 

جهت دریافت پاورپوینت تحلیل شاخص‌های تورم و بیکاری در اقتصاد ایران و استان کرمانشاه با  سخنرانی دکتر دل انگیزان کلیک کنید.

 

در پایان مهندس بازوند نرخ بیکاری استان کرمانشاه اشاره کرد و اظهار داشت: هرچند نرخ بیکاری استان کرمانشاه در 4 سال گذشته از 22,2 به 14,4 رسیده و رند کاهشی 7 درصدی بسیار امیدوار کننده بود اما برای بررسی به میانگین کشوری باید بر اساس سند اشتغال و با لحاظ داشتن مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا تلاشی دو چندان داشته باشیم.

 

وی افزود: حمایت از تولید و رفع موانع با جذب سرمایه گذاری می‌توان روند توسعه‌ای و اشتغالزایی استان را تسهیل و تسریع کند و خوشبختانه با سرمایه گذاری‌های چشمگیر دولت در حوزه نفت و گاز و تربیت نیروی انسانی کارآمد می‌توانیم آینده‌ای بسیار مطلوب را برای استان به لحاظ کاهش نرخ بیکاری پیش بینی کنیم. با توجه به خسارات وارده به بخش خدمات استان به دلیل بیماری کرونا و قوی بودن این بخش در اقتصاد استان در سال گذشته علی‌رغم کاهش نرخ بیکاری به دلیل مشکلات مطروحه 27 هزار شغل را از دست داده‌ایم و اگر این شرایط نبود نرخ بیکاری بیش از 3 درصد کاهش می‌یافت.

 

مهندس بازوند به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی اشاره کرد و بیان داشت: اقتصاد کشور و استان کرمانشاه عموماً بانک محور است و عملاً به دلیل استفاده از تسهیلات به عنوان منافع مالی شاهد بروز مشکلاتی در فرآیند کاری بخش تولید هستیم که با ورود و حمایت دولت موانع رفع می‌شود اما این مهم راهکار اصلی نیست و باید از جریان سیال سرمایه استفاده کرد تا شاهد شکوفایی اقتصاد باشیم.

 

مهندس بازوند حضور بخش خصوصی قوی و دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها مالی مناسب را برای سرمایه گذاری در استان برای پیشبرد اهداف بسیار مؤثر دانست و تأکید داشت: باید تحلیل و بررسی شود که چرا بخش خصوصی توانمند تمایل زیادی به سرمایه گذاری در استان ندارد.

 

استاندار کرمانشاه بازار 5 میلیارد تومانی زلزله را یادآور شدند و بیان داشت: سهم استان کرمانشاه از این بازار به لحاظ منابع انسانی و تأمین مواد و مصالح نزدیک 50 درصد بود در حالیکه خیلی از مصالح در استان هم تولید می‌شد اما استان‌های دیگر بهتر در این بازار حضور پیدا کردند.

 

مقام ارشد استان تصریح کرد: تحول جدی در اقتصاد کرمانشاه نیازمند حضور بخش خصوصی توانمند و قوی است و با مشارکت این بخش با آورده مالی مناسب و استفاده از منابع دولتی و بانک شرایط آینده را بسیار مطلوب خواهد کرد.

 

مهندس بازوند نرخ مشارکت استان را در سنوات گذشته امیدوار کننده خواند و اظهار داشت: امید به یافتن شغل و تقویت فرهنگ کار مزیت است و با تقویت فرآیندهای مهارت آموزی و تربیت نیروی استانی و حمایت از کسب و کارها می‌توانیم از این ظرفیت استفاده و روند کاهشی نرخ بیکاری را تداوم دهیم.

 

استاندار کرمانشاه به افزایش نرخ بیکاری سه ماهه اول سال 1400 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: از مدیران و فرمانداران انتظار داریم در سه ماهه دوم تلاش بیشتری برای پیشبرد اهداف براساس اسناد تدوین شده به‌ویژه سند اشتغال و سند رفع موانع تولید داشته باشند.

 

گفتنی است در پایان دکتر دل انگیزان به سوالات مطرح شده توسط حاضرین در جلسه پاسخ داد.

 

 

 

آخرین اخبار