337

عدم اجرای صحیح قوانین، یکی از عوامل موثر بر شکست کارآفرینان استانی و افزایش آمار بیکاری استان است

عوامل مؤثر بر شکست کارآفرینان استانی و افزایش آمار بیکاری استان

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، در مجموعه نشست های هفته جهانی کارآفرینی پنل تخصصی دوم با عنوان کارکارآفرینی در ایران؛ ((چالش‌ها و راهکارها)) روز دوشنبه(26 آبان ماه) برگزار شد.

 

این نشست با حضور حاج سجاد سنجابی(رئیس شورای مرکزی کانون کارآفرینی کشور، رئیس کانون کارآفرینی استان کرمانشاه)، دکتر یوسف محمدی فر (معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی و مدیر گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه رازی)، دکتر محمد جواد جمشیدی (عضو هیات علمی گروه کارآفرینی و دبیر تخصصی پنل)، دکتر نادر نادری (عضو هیات علمی گروه کارافرینی دانشگاه رازی)، دکتر بیژن رضایی(عضو هیات علمی گروه کارآفرینی دانشگاه رازی)، مهندس مختار احمدی (مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه)، مهندس امین کبودی (رئیس اداره توسعه کارآفرینی استان کرمانشاه) برگزار شد.

 

عدم اجرای صحیح قوانین یکی از عوامل مؤثر بر شکست کارآفرینان استانی و افزایش آمار بیکاری استان است

حاج سجاد سنجابی رئیس شورای مرکزی کانون کارآفرینی کشور و رئیس کانون کارآفرینی استان کرمانشاه: چالش‌های کارآفرینی در سطح استان از طرف تشکل‌های مردم‌نهاد در سطح استان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

سنجابی گفت: هر چه قدر که قوانین و مقررات در راستای افزایش میزان نفوذ و سطح فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در یک کشور بیشتر باشد، شاهد رشد و پیشرفت در تمام زمینه‌ها خواهیم بود.

وی در ادامه آماری از میزان کارآفرینان ورشکست شده در سطح استان کرمانشاه را ارائه داد و اظهار داشت: بخش دولتی باید در راستای مساعد کردن شرایط محیطی برای رشد و توسعه و تداوم فعالیت‌های کارآفرینانه از طریق وضع قوانین و مقررات مناسب و اجرایی و رفع موانع مختلف گام بردارند و محیطی امن برای جلب حمایت و اعتماد نهادها و تشکل‌های مردم‌نهاد را فراهم آورند.

سنجابی به بررسی برخی از چالش‌های کارآفرینان در سطح کرمانشاه پرداخت و بیان داشت: مهم‌ترین چالش های کارآفرینانه در استان، عدم اجرای صحیح قوانین در سطح استان است که یکی از عوامل مؤثر بر شکست کارآفرینان استانی و افزایش آمار بیکاری استان است.

وی افزود: عدم اجرای قانون بیمه تأمین اجتماعی به‌خصوص برای کشاورزان از دیگر مشکلات و چالش های کارآفرینانه استان است.

پرداخت تسهیلات به کارآفرینان استان کرمانشاه

مهندس مختار احمدی مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، به بررسی اقدامات اخیر مدیریت کارآفرینی و اشتغال اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در حوزه ترویج و توسعه کارآفرینی در سطح استان پرداخت و گفت: یکی از اقدامات مهم در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه، تدوین سند توسعه اشتغال می‌باشد. 

احمدی آماری از پرداخت تسهیلات به کارآفرینان در سطح استان ارائه داد و افزود: تسهیلاتی در اختیار  کارآفرینان قرار داده ایم و در حال حاضر نیز این تسهیلات در سطح استان ادامه دارد.

 

وی همچنین در ادامه به برنامه‌های تدوین‌شده مهارتی توسط کار گروه اشتغال استان پرداخت و بیان داشت:  گروه اشتغال به دنبال به روز رسانی مهارت‌های ارائه‌شده استان با نیازهای روز کارآفرینان و مهارت آموزان در سطح استان  می‌باشد.

احمدی در پایان به برخی از سیاست‌های تشویقی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای افزایش انگیزه کارآفرینان استان پرداخت و خاطر نشان کرد: برای تشویق کارآفرینان باید در زمینه فعالیت‌های کارآفرینانه ازجمله؛ سیاست‌های تشویقی یارانه دستمزد، کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و مشوق‌های بیمه‌ای توجه داشت.

 

دانشگاه ها باید هدایت‌گر مسائل اجتماعی جامعه باشند

دکتر یوسف محمدی فر معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی دو حوزه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها و چالش کارآفرینی در ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: در حال حاضر گفتمان حاکم بر دانشگاه‌های پیشرو در دنیا ورود به چالش‌های اجتماعی و ایفای  نقش مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها است.

 

وی افزود: دانشگاه‌ها از طریق سرمایه‌های اجتماعی و دانشی که در اختیار دارند در مسائل اجتماعی مداخله ‌کنند و باید به‌عنوان هدایت‌گر مسائل اجتماعی جامعه باشند.

وی تصریح کرد: از نگاه سیستمی دانشگاه‌ها یک عنصر هستند و باید نقش خود را در محیطی باز ایفا کنند و دانشگاه رازی نیز از این قاعده مستثنا نیست و بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم و مدیریت محترم دانشگاه، دانشگاه رازی نیز در حال ایفای نقش می‌باشد.

وی ادامه داد: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی در راستای هدایت‌ و بررسی مسائل اجتماعی جامعه، به‌صورت هفتگی برنامه‌هایی را تدوین نموده است و در حال برگزاری و اجرا این برنامه ها می باشد.

 

دکتر محمدی‌فر در ادامه به بررسی چالشهای اشتغال و کارآفرینی پرداخت و بیان داشت: چالش جدی استان کرمانشاه مباحث مرتبط به حوزه بیکاری استان است که در طی سال‌های اخیر استان کرمانشاه به‌عنوان بیکارترین استان کشور مطرح بوده و به نظر می‌رسد که در حوزه مدیریت بیکاری نتوانسته‌ مدیریت صحیحی را داشته باشد. به‌نحوی‌که با وصف یکسان بودن متغیرهای کلان جامعه در طی ده سال گذشته نسبت به استان هم‌جوار خود، یعنی استان همدان مدیریت بیکاری ما حدود 17 درصد منفی عمل کرده است.

وی ادامه داد: مدیریت بیکاری در استان کرمانشاه مطلوب نبوده و در حال حاضر حدود 150 تا 170 هزار بیکار در استان داریم.

وی افزود: اگر روند افزایشی بیکاری ادامه پیدا کند در آینده با چالش‌های جدی تری روبرو خواهیم بود.

 

مدیر گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: کارآفرینی در خلأ رخ نمی‌دهد بلکه در بستر فضای نهادی و محیط در حال وقوع است که در حال حاضر این محیط به‌عنوان یک مانع برای رشد کارآفرینی مطرح است.

دکتر محمدی فر تصریح کرد: باید عوامل ضد کارآفرینی شناسایی شوند و تنها از این طریق می‌توان برای بهبود شرایط کارآفرینان تجویزهای مناسبی را ارائه داد.

معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی گفت: بر اساس دو پژوهشی که در طی  سال گذشته و امسال در استان کرمانشاه در زمینه بیکاری و کارآفرینی انجام‌شده است، حدود پنج گروه عامل به‌عنوان علل بیکاری در استان کرمانشاه شناسایی شده‌اند که حدود چهل درصد علت بیکاری در استان کرمانشاه را تبیین می کنند.

دکتر محمدی فر تاکید داشت: بیکاری یک پدیده پیچیده و چندبعدی اجتماعی است و عوامل مختلف و بسیاری در سطوح کلان و خرد در بروز این پدیده مؤثر می باشند.

دکتر محمدی فر عدم شناخت و ضعف فرهنگ کارآفرینی را یکی از مهم‌ترین عوامل بیکاری در استان برشمرد و عنوان کرد: مردم عموماً در سطح استان کرمانشاه میل به اشتغال در بخش دولتی دارند که بر اساس آمار موجود در خوش‌بینانه‌ترین حالت دولت حداکثر 4 درصد بیکاران موجود در استان را می‌تواند پاسخگو باشد و 96 درصد باقیمانده باید به سمت بخش خصوصی و جذب در اتمسفر کارآفرینی سوق داده شوند.

 

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های حوزه کارآفرینی در سطح استان عدم شناخت اجزای اکوسیستم کارآفرینی است

مهندس امین کبودی رئیس اداره توسعه کارآفرینی استان کرمانشاه گفت: هفته جهانی کارآفرینی بزرگ‌ترین رویداد هماهنگ در جهت ترویج و توسعه کارآفرینی و ایجاد یک شبکه ارتباطی قدرتمند در حوزه کارآفرینی  در سطح استان است.

 

رئیس اداره توسعه کارآفرینی استان کرمانشاه افزود: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های حوزه کارآفرینی در سطح استان عدم شناخت اجزا اکوسیستم کارآفرینی است که باید این چالش‌ها را شناسایی کنیم.

 

وی افزود: اجزا اکوسیستم استان به یک نحوی از یکدیگر شناختی ندارند و به‌مراتب با یکدیگر در ارتباط نیستند که باید در این زمینه در سطح استان شبکه‌سازی هوشمند بازیگران اکوسیستم صورت گیرد.

 

کبودی گفت: اجزا اکوسیستم کارآفرینی استان شامل دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، سمن‌ها و... می‌باشند که ‌بایستی با برنامه‌ریزی مناسب این اجزا با همدیگر همکاری و مشارکت کنند و یک شبکه اکوسیستم کارآفرینی که یکی از بزرگ‌ترین اهداف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تشکیل دهند.

 

مهندس کبودی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته متأسفانه موازی کاری در بین دستگاه‌های مذکور در سطح استان زیاد است که در صورت شبکه‌سازی و برقراری ارتباط مناسب در بین دانشگاه به‌عنوان خانه علمی استان و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان بخش اجرایی استان بتوانیم اهداف حوزه کارآفرینی استان را محقق کنیم.

کبودی یکی از  چالش‌های حوزه کارآفرینی در سطح استان را پایین بودن میزان فرهنگ کارآفرینی دانست و افزود: فرهنگ سازی کارآفرینی در بین مردم و آموزش های کارآفرینی در سنین پایین از مهدکودک‌ها و مدارس می توان به رفع چالش های کارآفرینی کمک کند.

 

 

دانشگاه باید به آموزش‌های کاربردی و مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه بپردازد

دکتر نادر نادری عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی گفت: جهان از اقتصاد منبع بنیاد به یک اقتصاد دانش‌بنیان روی آورده است دنیا از اقتصاد ملی به سمت اقتصاد جهانی حرکت کرده و امروزه شاهد تبدیل عصر صنعتی به جامعه اطلاعاتی هستیم.

 

دکتر نادری انقلاب دیجیتالی، انقلاب اینترنتی و انقلاب کارآفرینی را به عنوان سه انقلاب در عصر اطلاعات معرفی  و افزود: شومپیتر پدر علم کارآفرینی جهان، کارآفرینی را موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی برشمرد و معتقد بود در شرایط کنونی کشورهایی توانسته‌اند مسیر توسعه را پیش ببرند که به مقوله کارآفرینی توجه ویژه‌ای نموده‌اند.

وی افزود: ابعاد توسعه شامل ابعاد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که توسعه فرهنگی، زیرساخت و اساس سایر ابعاد توسعه است.

دکتر نادری تصریح کرد: در زمینه توسعه کارآفرینی در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ کارآفرینی و فرهنگ‌سازی در این راستا اقداماتی انجام شده است اما کافی نیست. پژوهش‌ها حاکی از آن است که یکی از چالش‌های توسعه کارآفرینی، پایین بودن سطح فرهنگ و نگرش کارآفرینانه است و لذا باید بر روی توسعه فرهنگ کارآفرینی سرمایه‌گذاری کنیم.

 

وی ادامه داد: آموزش کارآفرینی باید از پایه و اساس یعنی از مهدکودک‌ها  با تأکید بر خلاقیت و نوآوری آغاز شود و در مدارس ابتدایی و دبیرستان استمرار یابد و نهایتاً در دانشگاه تکمیل گردد. البته محتوای آموزشی در همه دروس بایستی با رویکرد کارآفرینانه تنظیم و ارائه شود و همه معلمین مدارس و نیز اساتید دانشگاه دوره‌های کارآفرینی را طی نمایند و نگرش کارآفرینانه را در امر تدریس خویش تقویت کنند.

 

دکتر نادری چالش دیگر را عدم آموزش‌های متناسب با نیاز روز بازار کار دانست و افزود: باید در رشته‌های مختلف دانشگاهی حداقل 2 واحد آموزش کارآفرینی برای ارتقا مهارت‌های کارآفرینانه فارغ‌التحصیلان در نظر گرفته شود.

 

وی گفت: سه نهاد دانشگاه، صنعت و دولت بایستی همکاری نزدیک و تنگاتنگی با هم داشته باشند. دانشگاه باید به آموزش‌های کاربردی و مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه بپردازد. صنعت لازم است نیازهای علمی، فنی و خلأهای محیط کار را به دانشگاه گزارش نماید و دولت نیز بایستی حمایت‌های قانونی، مالی و تسهیلاتی خود را از دو نهاد دانشگاه و صنعت دریغ ننماید. اتصال واقعی این سه حلقه می‌تواند به توسعه فضای کارآفرینی کمک کند.

 

دکتر نادری بیان داشت: در مسیر تغییر در رفتار بایستی تغییر در دانش و تغییر در نگرش و باورها را دنبال کنیم و تا نگرش‌ها را تغییر ندهیم در دنیای عمل تغییری را شاهد نخواهیم بود. زیرا هر نوع رفتار عینی ما در جامعه نتیجه دانش و نگرش ما در آن زمینه است و اصولاً هر عملی ریشه در علم و نظریه‌های علمی دارد.

 

وی با انتقاد از فضای کنونی حاکم بر کسب‌وکارها در کشور به‌ویژه استان کرمانشاه خواستار رفع موانع قانونی، مالی، حقوقی و قضایی و تشریفات عریض و طویل اداری و بوروکراسی در زمینه اخذ مجوزها و سایر اقدامات در حمایت از کارآفرینان شد و افزود: توزیع عادلانه فرصت‌ها و تسهیلات در بین ذینفعان واقعی توسط سازمان‌های مسئول می تواند به توسعه فضای کارآفرینی کمک کند.

دکتر نادری یکی از مشکلات کنونی را انحصارطلبی و انحصارگرایی در زمینه توزیع فرصت‌ها و تسهیلات و امتیازات دانست.

وی یکی دیگر از مشکلات را عدم دسترسی آسان و به‌موقع به اطلاعات اعتباری و مالی، اطلاعات مربوط به طرح‌های اولویت‌دار و سایر اطلاعات موردنیاز متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکارها دانست و خواستار همکاری جدی رسانه‌ها، وسایل ارتباط جمعی از قبیل صدا و سیما، مطبوعات، شبکه‌های اجتماعی و مجازی و همچنین  تشکیل میزگردها و نشست‌های کارشناسی با دعوت از مسئولین و صاحب‌نظران شد.

 

دکتر نادری در پایان گفت: دستگاه‌های مجری طرح‌های اقتصادی در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی اولویت ویژه‌ای برای ارائه خدمات و تسهیلات به فارغ‌التحصیلان رشته کارآفرینی قائل شوندچرا که این دانشجویان فرهنگ و نگرش  برای سرمایه‌گذاری واقعی را دارند و ضریب موفقیت آنان در راه اندازی کسب‌وکارها بیشتر از سایرین است.

 

چالش‌های کارآفرینی در ایران عمدتاً در دو حوزه کارآفرینی در مقام علم و کارآفرینی در مقام عمل قابل بررسی است

 

 

دکتر بیژن رضایی عضو هیئت علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی گفت: چالش‌های کارآفرینی در ایران عمدتاً در دو حوزه کارآفرینی در مقام علم و کارآفرینی در مقام عمل قابل بررسی است.

 

وی افزود: چالش‌ها در حوزه کارآفرینی در مقام علم شامل؛ عدم مشخص بودن حیطه‌های موضوعی کارآفرینی، توسعه الگوهای پارادایمی برای کارآفرینی، انتشار یافته‌های علمی در حوزه کارآفرینی، سهیم شدن کارآفرینی فرآیند توسعه و آموزش کارآفرینی می‌باشند.

وی ادامه داد: چالش‌ها در حوزه کارآفرینی در مقام عمل شامل؛ عدم شناسایی و تقویت اجزاء اکوسیستم و زیست‌بوم کارآفرینی، ساختار اقتصادی ایران و عدم تناسب آن با اقدامات کارآفرینانه، فرهنگ ایران و کارآفرینی، عوامل ضد انگیزشی (شامل خطرپذیری مالی زیاد در ایران، عدم دستیابی کارآفرینان واقعی به منابع برای سرمایه‌گذاری، موانع اداری، خطرات اجتماعی، فقدان مهارت‌های لازم و کافی و...)، موانع قانونی و محیط کسب‌وکار نامناسب (عمدتاً قوانین حوزه بانکی، مالیاتی، تأمین اجتماعی و سایر) و موانع زیرساختی می‌باشند.

 

دکتر رضایی در پایان به سه راهکار برای برای مقابله با چالش‌ها در حوزه کارآفرینی اشاره کرد و افزود:  ابتدا محیط تنظیمی کسب‌وکار مانند کمک‌های مالی، یارانه‌ها، بازنگری در قوانین و مقررات و... باید اصلاح شود.

سپس محیط شناختی باید از طریق آموزش به طروق مختلف ازجمله مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌های عمومی اصلاح شود و در پایان محیط هنجاری باید از طریق برنامه‌ریزی‌های صحیح و معطوف به بهبود دیدگاه جامعه نسبت به کارآفرینان اصلاح شود.

 

ایران در زمینه اینترنت پرسرعت وضعیت مناسبی ندارد

در پایان این نشست دکتر محمد جواد جمشیدی عضو هیئت علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی

به بررسی و بیان چالش‌های کسب‌وکارهای اینترنتی پرداخت.

دکتر جمشیدی چالش‌های کسب‌وکارهای حوزه مدیریت الکترونیک را قدیمی بودن قوانین مرجع کسب‌وکارهای حوزه الکترونیک، نبودن قانون حمایت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی، را به عنوان چالش‌های زیرساختی در ایران عنوان کرد.

وی افزود: ایران در زمینه اینترنت پرسرعت وضعیت مناسبی ندارد و در رتبه 67 جهانی از نظر دسترسی به اینترنت پرسرعت قرار دارد.

دکتر جمشیدی به بررسی دیگر چالش‌های مدیریت الکترونیک پرداخت و گفت: ضعف در ارائه خدمات اینترنتی به کسب‌وکارهای حوزه الکترونیک، نبود آموزش مناسب (در سه حوزه آموزش‌های مدارس، آموزش‌های دانشگاهی و آموزش‌های بین رشته‌ای) و چالش‌های سیستمی از دیگر چالش‌های مهم در کسب‌وکارهای حوزه الکترونیک می‌باشند.

گفتنی است در پایان این نشست بحث و تبادل نظر صورت گرفت و سخنرانان به پرسش های حاضرین پاسخ دادند.

 

 


شناسه : 969698