نشست هم اندیشی دانشکده علوم اجتماعی با موضوع شناسایی زمینه‌های همکاری گروه‌های آموزشی دانشکده با دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه رازی برگزار شد. در این نشست که با هدف بحث و گفتگو پیرامون شناسایی زمینه‌های همکاری گروه‌های آموزشی دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی برگزار شد، شرکت کنندگان در جلسه به اظهارنظر و بررسی جوانب مختلف در حوزه بین‌الملل پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی، نشست هم‌اندیشی دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه با حضور دکتر ناصری و اعضای هیأت رئیسه و مدیران گروه‌های آموزشی دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی روز دوشنبه 14 تیر 1400 در سالن جلسات تدبیر این دانشکده برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر سهراب دل انگیزان رئیس دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی به بررسی فعالیت‌ها و امکانات بین المللی در دانشکده، آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر فارسی زبان، نحوه‌ی پذیرش دانشجویان غیر ایرانی، فعالیت‌های بین‌الملل اعضای هیأت علمی، برگزاری جلسات مشترک بین اعضای هیأت علمی و ... توضیحاتی ارائه داد.

 وی گفت: آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیر ایرانی در رشته‌های تحصیلی دانشکده علوم اجتماعی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به نیاز هر دانشکده و رشته تحصیلی زبان فارسی آموزش داده شود و سعی بر این باشد که این آموزش‌ها در هر دانشکده به صورت جداگانه دنبال شود.

دکتر دل انگیزان آمادگی خود را جهت تهیه یک فراخوان معرفی رشته‌های تحصیلی دانشکده علوم اجتماعی اعلام کرد و اظهارداشت: دانشکده علوم اجتماعی این آمادگی را دارد که یک فراخوان جهت معرفی رشته‌های تحصیلی، امکانات و تجهیزات خود تهیه و به کشورهای همسایه ارسال کند و دانشجویان بیشتری جذب نماید.

دکتر دل انگیزان تصریح کرد: دانشکده علوم اجتماعی بایستی با یک هدف گذاری نسبت به پذیرش دانشجویان خارجی اقدام کند. به طور مثال اگر این دانشکده دو هزار و 800 دانشجو دارد هدف اول آن این باشد که 25% از این تعداد را به دانشجویان خارجی اختصاص دهد.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی به معرفی دانشکده و بیان ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده در زمینه همکاری‌های بین‌الملل پرداخت و اظهار داشت: دانشکده علوم اجتماعی آمادگی خود را جهت برگزاری سمینارها، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های مشترک با کشورهای همسایه و همچنین کمک به حل مشکلات و رفع موانع همکاری‌های بین‌‌المللی را اعلام می دارد.

در ادامه این نشست،  معاون آموزشی دانشکده و مدیران گروه‌های آموزشی به برخی از مشکلات آموزشی و پژوهشی دانشجویان خارجی پرداختند و پیشنهاداتی جهت رفع این مشکلات ارائه دادند که از جمله آنها می توان به ایجاد یک استراتژی مناسب برای بهبود روند جذب دانشجو، فراهم آوردن زمینه سفرهای علمی و بین المللی اعضای هیأت علمی، شکل گیری چشم انداز قوی نسبت به جذب دانشجویان خارجی، سرمایه گذاری در اقلیم کردستان که فارسی را بهتر یاد می‌گیرند و به زبان انگلیسی مسلط هستند، شکل گیری آژانس‌ها و مؤسسه های غیر رسمی جهت پیگیری مسائل و معرفی دانشگاه به کشورهای همسایه و انتقال دانشجو به این دانشگاه، تهیه بسته‌های فرهنگی معرفی دانشگاه و انتشار آن از طریق رسانه‌های ملی هر کشور، تسهیل و تسریع روند ثبت نام دانشجویان غیرایرانی، همکاری اساتید با دانشجویان خارجی جهت تهیه مقالات علمی، وجود نماینده بین‌الملل در هر دانشکده، تهیه مجوز از سوی وزارت عتف به مرکز زبان دانشگاه رازی، امتیاز و ارتقاء به اساتیدی که دانشجوی خارجی پذیرش می کنند.

ایجاد شرایط مناسب جهت حضور دانشجویان غیرایرانی در کلاس‌های مجازی، توجه به پیوست جمعیت شناسانه در افق چندساله دانشگاه رازی، رفع مشکلات اقامتی دانشجویان غیرایرانی، آموزش زبان فارسی به صورت مجازی و همچنین نظرخواهی و تحقیق میدانی جهت بیان مشکلات دانشجویان غیر ایرانی و پیگیری برای رفع آن مشکلات از دیگر مباحثی بود که توسط اعضای حاضر در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 در پایان دکتر ناصری مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه رازی ضمن تشکر از برگزاری نشست هم اندیشی با مدیران گروه آموزشی دانشکده علوم اجتماعی به معرفی فعالیت‌ها، اهم برنامه‌ها، اهداف و استراتژی این مدیریت پرداخت.

وی گفت: دانشکده علوم اجتماعی از دانشکده‌هایی است که همکاری مطلوبی را با دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه برقرار کرده است و امیدواریم با کمک اعضای هیأت علمی این دانشکده بتوانیم دانشجویان بیشتری را در دانشگاه رازی پذیرش نماییم.

دکتر ناصر یادآور شد: اگر کیفیت آموزش را برای دانشجویان بین الملل بالا بریم شاهد پذیرش دانشجویان بیشتری در دانشگاه رازی خواهیم شد.

دکتر ناصری از نظرات و پیشنهادات اعضای هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی استقبال کرد و اظهار داشت: با برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با موضوعات گوناگون در زمینه همکاری‌های بین المللی و همچنین افزایش تعامل با اعضای هیأت علمی و بهره‌مندی از توان فکری و علمی اساتید این دانشکده، امیدواریم بتوانیم در راستای  همکاری‌های بین المللی گام برداریم و تعاملات خوبی با دیگر کشورها برقرار نماییم.

 

 

 

 

 

آخرین اخبار