464

نشست گروه جامعه شناسی درباره دانشگاه

 

روز دوشنبه 31/2/97 در سالن حکمت دانشکده علوم اجتماعی معاونت پژوهشی و انجمن علمی گروه جامعه شناسی نشستی درباره دانشگاه برگزار کردند. در این جلسه دو نفر از اساتید گروه در این باره مطالبی را ارائه دادند. در پایان جلسه اساتید و دانشجویان درباره مطالب ارائه شده بث و گفتگو کردند. خلاصه از این جلسه در زیر آمده است.

 

درباره دانشگاه: از کانت تا هابرماس

همایون مرادخانی  

دانشگاه مدرن از بدو تاسیس آن در دو سده‌ی گذشته، همواره موضوع تأمل فلسفی بوده است؛ از کانت گرفته تا فیشته، شلایرماخر، هایدگر، گادامر، یاسپرس، لیوتار، دریدا و هابرماس. برای مثال، « ایده‌ی رمانتیک دانشگاه» را باید مهم‌ترین دستاورد فلاسفه آلمانی سده‌ی نوزدهم در این حوزه قلمداد کرد؛ ایده‌ای که با توده‌ای شدن تحصیلات و گسترش آموزش عالی در متن صنعتی‌سازی و بازاری شدن فزآینده‌ی جوامع مدرن به تدریج رو به افول نهاد و به آغاز تأملاتی تازه در باب دانش و دانشگاه در سده بیستم منجر گشت. دیدگاه‌های گادامر درباره شیوه‌های مقابله با انواع بیگانه‌سازی در دانشگاه، آراء لیوتار در باب تجاری شدن دانش و پیامدهای آن، بازتعریف دریدا از مسئولیت دانشگاهی و تأکید هابرماس بر ناگزیر بودن عقلانیت ارتباطی جهت تقویت کرد و کارهای علمی، نمونه‌ای از این دست تأملات اخیر در باب دانشگاه بوده است.                                                                                 

معرفی کتاب آینده آموزش عالی: خط مشی، آموزش و تجربه دانشجویی

جلیل کریمی

در این جلسه مترجم کتاب جناب آقای دکتر کریمی کتاب را معرفی کردند و درباره دلایل ترجمه این کتاب در شرایط فعلی بحث کردند. از نظر وی رویکرد کلی ، کتاب در بردارنده نگاهی به تجربه های جوامع مختلف ، به ویژه بریتانیا است ، تجربه هایی در زمینه های تحولات نظری و عملی در مورد ماهیت و رسالت دانشگاه ، آزادی آکادمیک ، نسبت بین آموزش وپژوهش ، جهانی شدن اقتصاد و تجاری شدن دانشگاه ، تاثیر ابزار های الکترونیک جدید بر رویکرد ها و اقدامات آموزشی و پژوهشی ، تحولات نسلی و تجربه متمایز دانشجویان عصر دیجیتال و برخی مسایل اجتماعی برآمده از این تحولات ، مانند عدالت اجتماعی در دانشگاه و تحولات تجربه یادگیری . همه این مسایل ، در آموزش عالی ایران نیز کم و بیش وجود داشته و مناقشات و مطالعات زیادی در باره آنها انجام شده است .


شناسه : 971295