کارگاه آموزشی برخط" ایجاد کسب و کار در زمان شیوع بحران کرونا با تأکید بر کسب و کارهای الکترونیکی "

 

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، کارگاه آموزشی برخط" ایجاد کسب و کار در زمان شیوع بحران کرونا با تأکید بر کسب و کارهای الکترونیکی " که به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی، روز سه شنبه 27 آبان ماه با حضور دکتر یوسف محمدی فر (عضو هیأت علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی) و دکتر محمدجواد جمشیدی (عضو هیأت علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی) برگزار شد.

در ابتدای این وبینار آموزشی دکتر یوسف محمدی‌فر در خصوص«استراتژی‌های بازاریابی در مواجهه با بحران کرونا» توضیحاتی ارائه دادند.

وی ضمن تشریح تحولات کلان محیط کسب‌وکار متأثر از ویروس کرونا، به بررسی تغییرات ایجاد شده در رفتار مصرف‌کنندگان و تبیین علمی چگونگی تأثیرپذیری کسب ‌وکارها از این بحران پرداخت و در ادامه سه مدل را برای پیش‌بینی رفتار مصرف‌کنندگان و بنگاه‌ها ارائه داد. وی به ضرورت واکنش کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری و راهبردهای بازاریابی پرداخته و فرایند بازتولید و کاهش تقاضا را تشریح نمود.

دکتر محمدی‌فر فرایند بازتولید کاهش تقاضا را زمینه‌ساز رفتارهای حذف کاهش، جانشین‌سازی و به تأخیر انداختن خریدها دانست و ضرورت تغییر در حوزه‌های مختلف قیمت‌گذاری، محصول، سیستم توزیع و عناصر ارتقاء را مورد بحث قرار داد.

 

وی در ادامه ۲۰ راهکار علمی و عملیاتی برای مواجهه با بحران کرونا ارائه داد.

 

وی در ادامه به تشریح اقدامات اورژانسی برای نجات کسب‌وکارها و ضرورت ایفای نقش بنگاه‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی پرداخت.

دکتر محمدی‌فر مسئولیت‌پذیری اجتماعی را شامل باور، سیاست‌ها، روش‌ها و اقداماتی دانست که هدف اصلی آن ارتقاء جامعه و حمایت از مردم در مقابل بحران کرونا است که درعین‌حال زمینه بهبود جایگاه برند در ذهن مخاطبان را فراهم می‌سازد.

وی سناریوهای سه‌گانه محتمل برای ادامه کرونا در حالت‌های بدبینانه، واقع‌بینانه و خوش‌بینانه را توضیح داد و به تشریح ابعاد و استراتژی مواجهه در هر سناریو از جمله: سطح تاب آوری، تبعات انتخاب هر استراتژی، بار مالی و ... پرداخت.

 

در ادامه دکتر محمدجواد جمشیدی در خصوص «راه اندازی کسب‌وکار در زمان بحران کرونا با تاکید بر کسب و کار الکترونیکی » به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر جمشیدی به تشریح برخی از آمارهای منتشر شده همچون وضعیت فعلی شاخص‌های بورس در دنیا، علت پیچیدگی و در هم تنیدگی محیط کسب‌وکار امروزی و ارتباط زنجیروار کسب‌وکارها با هم در صنایع مختلف پرداخت.

وی افزود: بحران کرونا زمینه‌ساز آسیب جدی و شکست بسیاری از صنایع ازجمله صنعت گردشگری است.

 دکتر جمشیدی در ادامه رفتار خرید مردم را تحلیل کرد و گفت: ترس حاکم بر بازار در شرایط کرونا از جمله عواملی است که تمایل مردم را به خریدهای اینترنتی افزایش داده است.

 

وی به بیان مقدماتی از مبحث تجارت الکترونیک، لزوم تغییر مدل کسب‌وکار بر اساس شرایط جدید ناشی از کرونا برای کسب‌وکارهای سنتی پرداخت و با اشاره به شیوه‌های عمومی شناخته شده برای تغییر مدل کسب‌وکار در جهت «الکترونیکی شدن»، دو راهکار را برای شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های کوچک و متوسط به صورت مجزا مطرح کرد.

 

دکتر جمشیدی راهکارهای مطرح شده برای شرکت‌های بزرگ را دارای ماهیتی کاملا متفاوت از راهکارهای مربوط به شرکت‌های کوچک و متوسط دانست و شرکت‌های کوچک و متوسط را در استقرار ابزارهای تجارت الکترونیک چابک‌تر معرفی کرد.

وی در پایان پیشنهادهای کاربردی و عملی برای ورود کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به عرصه‌ تجارت الکترونیکی را ارائه داد و روش‌های مختلف فروش اینترنتی را از نظر میزان زمان و هزینه موردنیاز جهت راه‌اندازی را مقایسه کرد.

 

گفتنی است در پایان پرسش هایی توسط شرکت کنندگان مطرح شد وسخنرانان به سولات پاسخ دادند.

 

 

 

 

 

آخرین اخبار