کارگاه آموزشی " فرهنگ کارآفرینی در کرمانشاه "

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم اجتماعی، اقتصاد و کارآفرینی، کارگاه آموزشی برخط" فرهنگ کارآفرینی در کرمانشاه " که به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی، روز یکشنبه 3 آذر ماه با حضور دکتر نادر نادری(عضو هیأت علمی گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه رازی)، دکتر نعمت‌الله شیری(عضو هیأت علمی گروه کارآفرینی دانشگاه ایلام) و دکتر مژگان خوش‌مرام(دکترای توسعه روستایی از دانشگاه رازی) برگزار شد.

در ابتدای این وبینار آموزشی دکتر نادری مباخثی در خصوص دانشگاه‌های نسل سوم، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه بنیان و دانشگاه‌های کارآفرین مطالب  ارائه داد.

دکتر نادری دانشگاه نسل سوم را یک  امری ارزشمند و موتور محرکه فکری دانست که بایستی برای بدست آوردن آن وقت و هزینه کرد.

وی بابیان این سؤال که چرا علیرغم این مطالب و قوانین هنوز دانشگاه‌های ما دانشگاه نسل سوم نیست و نمی‌توان از آن به‌عنوان دانشگاه کارآفرین نام برد، گفت: مطابق آمار بدست آمده،  ایران رتبه ۱۲۷ را در بین کشورهای دیگر از نظر کارآفرینی به خود اختصاص داده است .

دکتر نادری گفت:کشور آلمان  پس از جنگ جهانی دوم در مدت کوتاه به یک اقتصاد قوی دست یافت و معتقد بود توجه به  بینش، تحول، اساس فکری و فرهنگ  اساس پایه‌ریزی این اقتصاد قوی بوده است.

دکتر نادری ترمیم فرهنگ و گفتمان را به‌عنوان موتور محرک، در بحث مهم کارآفرینی امری مهم و ضروری در  رشد یک جامعه است.

وی بیان داشت: از یک سو فرهنگ  و از سوی دیگر علم و دانش ، طرز فکر، قوانین و سیاست در رشد جامعه کارآفرین می‌تواند مهم باشد.

دکتر نادری تصریح کرد: با ترمیم سیاست به باورهای صحیح و درنهایت به شعار و شعور خواهیم رسید و شعار به‌تنهایی چاره کار نخواهد بود.

وی افزود: فرهنگ نتیجه آموختن، تجربه، علم و آگاهی و هم‌چنین عامل رشد و پیشرفت و توسعه  در هر کشور و نهاد و جمعیتی آن کشور است.

وی تاکید داشت: فرهنگ درگرو فرد و فردیت نیست به صورت پیوسته و جمعی است.

دکتر نادری فرهنگ را یک شمشیر دولبه معرفی کرد و افزود: فرهنگ یک شمشیر دولبه است که علی رغم پیشرفت و توسعه در عین حال مخرب نیز می‌تواند باشد.

وی گفت:  ویژگی و قدرت فرهنگ  مفهوم آن است و همانند شخصیت در انسان،  تمام رفتارهای او را تعریف و نهادینه خواهد کرد.

دکتر نادری در پایان کشورهای برجسته چون آلمان ، ژاپن، امریکا، انگلستان ، سوئد و سنگاپور و استرالیا دارای فرهنگ کارآفرینی  هستند و  سه کشور رده اول آلمان، ژاپن و آمریکا به دلیل تأسیس بانک تخصصی کارآفرینی،  به حداقل رساندن مراحل اداری، تمرکز بر دانشگاه کارآفرین، آموزش فراگیر، حمایت از گردهمایی‌ها، تأمین مالی و محیط قانونی تسهیلات، توسعه تشویق ، دولت الکترونیک، آموزش صنعت و تئوری در ایام تحصیل به عنوان  کشوره های توسعه یافته و بهشت کارآفرینان معرفی شده اند.

دکتر نادری خاطر نشان کرد: ازآنجایی‌که فرهنگ کارآفرینی نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال‌زایی دارد، امروزه فرهنگ کارآفرینی به یکی از موضوعات جذاب و مورد توجه اکثر پژوهشگران و دولت‌ها در جوامع مختلف تبدیل‌شده است. این در حالی است که مفهوم‌سازی و تحلیل فرهنگ کارآفرینی در ادبیات موجود کارآفرینی بسیار محدود می‌باشد.

در ادامه  دکتر نعمت اله شیری به بیان مفهوم‌سازی مدل توسعه فرهنگ کارآفرینی پرداخت و نتایج یک مطالعۀ میدانی در خصوص ارزیابی وضعیت فرهنگ کارآفرینی در کرمانشاه و عوامل مؤثر آن را ارائه داد.

 در پایان دکتر خوش‌مرام نتایج تعدادی از پژوهش‌های کاربردی برای کمک به خانواده‌ها، نظام‌های آموزشی و دولت برای توسعه فرهنگ کارآفرینی را ارائه داد.     

 

آخرین اخبار